logo
logo
سرنوشت هدایای نامزدی پس از بهم خوردن آن

✅سرنوشت قانونی هدایای نامزدی پس از بهم خوردن آن

طبق قانون پس از بهم خوردن نامزدی می‌توان هدایا را پس گرفت.

به هم خوردن نامزدی و عقد همواره با تلخی‌ها و سختی‌هایی همراه است، اما شرایط اقتصادی این روز‌های کشور استرداد هدایای نامزدی را هم به دغدغه‌ی بسیاری از این افراد تبدیل کرده است.

هبه عقد مجانی است که به موجب آن شخصی مالی را به صورت رایگان به فردی دیگر می‌بخشد و به او تملیک می‌کند؛ هَدایایی که در دوران عقد به شخص یا والدین او داده می‌شود مشمول قوانین هبه نیستند و آثار هدایای دوران نامزدی را باید در قانون دیگری جست و جو کرد.

طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی هر یک از نامزد‌ها می‌توانند هَدایای که در دوران نامزدی به منظور وصلت به شخص یا پدر و مادر او داده اند مطالبه کنند؛ اگر عین هدایا موجود نباشد و تقصیر هدیه گیرنده در از بین رفتن هدیه ثابت شود شخص می‌تواند قیمت هدیه‌هایی که عرفا نگهداری می‌شود را از او بگیرد؛ البته اگر نامزدی به علت فوت فرد به هم بخورد و هدیه حتی به دلیل تقصیر هدیه گیرنده تلف شود فرد حق درخواست قیمت هدیه را ندارد.

منظور از هدایایی که عادتا نگه داری می‌شوند مواردی مانند انگشتر، ساعت است اما عطر، لباس، خودکار  جزء هَدایایی نیستند که فرد حق مطالبه آنها را داشته باشد.

هدایایی که خارج از موارد مطرح شده باشد مشمول قوانین عقد هبه می‌شوند.

نکته قابل توجه اینجاست که این هَدایا در صورتی قابل استرداد هستند که نامزَدی به هم خورده و عقد نکاح جاری نشده باشد و بعد از طلاق به موجب این قانون هدایای داده شده در دوران نامزدی را از شخص مطالبه کرد گرچه برخی عقیده دارند اگر طلاق واقع شود این هدایا قابل استرداد است.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات