logo
logo
صرفه جویی ۳۲ میلیارد تومانی ناشی از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایى

✅صرفه جویی ۳۲ میلیارد تومانی ناشی از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایى

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره جزئیات و مزایای سامانه ابلاغ الکترونیک افزود: این سامانه پس از دو سال مطالعه در سال ۹۵ برای نخستین بار در دستگاه قضایی راه اندازی شد.
وی این سامانه را یکی از مهمترین وظایف دستگاه قضایی خواند و گفت: از آبان سال گذشته تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیون ابلاغیه در دستگاه قضایی صادر شده که شش و نیم میلیون از این تعداد به صورت ابلاغ الکترونیکی بوده است.

معاون قوه قضاییه افزود: چون شهروندان در ابلاغ الکترونیکی ثبت نام کرده اند طبق آمارهای ما در اردیبهشت امسال بالغ بر ۹۸ درصد ابلاغ ها به دست شهروندان رسیده است اما در روش های سنتی بنا به گزارش هایی که از افراد باتجربه به دستمان رسیده است نهایتا ۱۵ درصد ابلاغ ها به دست مردم می رسیده است و ۸۵ درصد ابلاغ ها قانونی بوده است یعنی یا نصب می شده‏، یا انداخته می شده است و یا به هر طریقی به دست صاحبان ابلاغ نمی رسیده است.
شهریاری گفت: ابلاغ به روش سنتی منجر به واخواهی و تجدید اوقات می شده است که خودش زمان رسیدگی را طولانی می کند.
وی افزود: خوشبختانه با ابلاغ الکترونیکی این مسئله در دستگاه قضایی حل شده است و افرادی که ثبت نام کرده باشند می توانند با در اختیار قرار دادن شماره تلفن همراهشان‏، ابلاغ هایشان را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.
شهریاری گفت: به دلیل اینکه ما در این سیستم دیگر نیازی به بکارگیری از پست یا چیزی از این قبیل نداریم در شش ماه گذشته بالغ بر ۱۳ میلیون سفر درون شهری شهروندان کاسته شده است و علاوه بر این شاهد افزایش رضایتمندی مردم هم بوده ایم چراکه مطمئن هستند که ابلاغ ها بدستشان می رسند.
رئیس مرکز آمار و فنآوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: یکی از معضلات دستگاه قضایی پیش و پس از انقلاب، بحث ابلاغ بود که وقتی ما امور فنآوری را در دستگاه قضایی آغاز کردیم به ما گفته شد که اگر ابلاغ الکترونیکی در دستگاه قضایی به تنهایی راه اندازی شود بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات مردم در خصوص دریافت اطلاعات مورد نیازشان و قرارهایی که صادر می شود حل خواهد شد در حالی که قبلا ۱۵ درصد ابلاغیه ها بدست شهروندان می رسید.
شهریاری برای بهره مندی از خدمات سامانه ابلاغ به سامانه ثبت نام الکترونیکی (ثنا) اشاره کرد و گفت: افرادی حقیقی می توانند با مراجعه به این سامانه اطلاعاتی درباره محل اقامت و تلفن همراه خود ارائه کنند و پس از ثبت نام از طریق شبکه، احراز هویت صورت می گیرد و هم اکنون بالغ بر دو و نیم میلیون نفر از شهروندان ما در این سامانه ثبت نام کرده اند که می توانند مطمئن باشند هر نوع قرار، ابلاغ و یا مسائل مربوط به آنها در دستگاه قضایی از طریق پیامک به آنها اعلام می شود.
معاون رئیس قوه قضاییه از شهروندان درخواست کرد که چنانچه مایل هستند اطلاعاتی درباره پرونده های قضایی شان به آنها واصل شود برای ثبت نام به دفاتر خدمات الکترونیک یا به دفاتر دادگاه ها یا دادسراها مراجعه کنند.
شهریاری گفت: علاوه بر این با همکاری سازمان ثبت احوال موفق شده ایم در این مدت همه پرونده ها را از روی عکس، احراز هویت کنیم و احراز هویت اشخاص از این طریق در مراجع قضایی میسور شده است.
وی افزود: اکنون بالغ بر اطلاعات ۳۲ میلیون نفر از شهروندان ما در سامانه های مختلف وجود دارد که ما در اختیار مراجع قضایی قرار داده ایم.
رئیس مرکز آمار و فنآوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: سامانه ثبت نام بسیار گسترده است و در سال آینده بنا داریم در خصوص ثبت نام وکلا و کارشناسان هم اقدام کنیم که می توانند تحت شبکه، احراز هویت شوند و از دفاتر خودشان یا محل اقامت خودشان، خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.
شهریاری افزود: اشخاص حقوقی هم ثبت نام شان امسال انجام خواهد شد تا قرارها و ابلاغیه هایی که به نامشان صادر می شود از طریق سامانه ابلاغ به آنها ابلاغ شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سامانه ابلاغ فقط منحصر به افرادی است که در قوه قضاییه پرونده دارند؟ گفت: این سامانه گسترده است و حتی کسانی که در دستگاه قضایی پرونده ندارند می توانند ثبت نام کنند تا اگر احیانا زمانی پرونده قضایی داشتند اطلاعات آن برایشان ابلاغ شود.
معاون رئیس قوه قضاییه افزود: ما به دستگاه های دیگر هم اعلام آمادگی کرده ایم که احراز هویت، تحت شبکه برایشان انجام شود.

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات