logo
logo
ابطال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

✅چکیده:
ابطال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درمورد تسری «افزایش قیمت مکالمات تلفنی» به قبل از تاریخ تصویب مصوبه

? رأی شماره ۳۸۰
?مورخ ۱۳۹۶/۴/۲۷
?پرونده کلاسه٩۵/٨۵٠
?هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
?شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

?مقرره مورد اعتراض:

بند ۱ و تبصره‌های ذیل مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۱۸۴ـ ۵/۱۲/۱۳۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شرح ذیل:

«۳. به منظور جلوگیری از زیان‌دهی شبکه تلفن ثابت، شرکت مخابرات ایران مجاز است در کلیه مکالمات تلفن ثابت، اعم از ثابت به ثابت شهری، ثابت به ثابت بین‌شهری، ثابت به همراه، برای استان‌هایی که طرح یکسان‌سازی کد در سطح استان در آن اجرا نشده است، در دوره زمانی ۱/۱۲/۱۳۹۰ تا زمان اجرا شدن طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان، نرخ ۰۳/۵۱ ریال را برای هر پالس اعمال کند.
تبصره۱: به منظور جبران هزینه‌های اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و جبران کاهش درآمد ناشی از اجرای آن، شرکت مخابرات ایران می‌تواند در کلیه مکالمات تلفن ثابت مندرج در این بند، برای استان‌هایی که طرح یکسان‌سازی که در سطح استان در آن اجرا شده است، در دوره زمانی ۱/۱۲/۱۳۹۰ تا ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ نرخ ۷۱/۵۸ ریال را برای هر پالس، صرفاً از تاریخ اجرای طرح یکسان‌سازی کد در هر استان، اعمال کند.
تبصره۲: شرکت مخابرات ایران می‌تواند تعرفه‌های مندرج در این ماده را در دوره زمانی تعیین شده، برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد همه مشترکین اعمال کند.»

✅رأی هیأت عمومی

به موجب ماده ۴ قانون مدنی، اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ماقبل خود اثر ندارد مگر اینکه در قانون مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ شده باشد. نظر به اینکه تسری اثر مصوبه به ماقبل صرفاً از اختیارات قوه‌مقننه و قانون به معنی خاص است و مقامات اداری حتی در مقام وضع مصوبه مجاز نیستند برای تصمیمات و مصوبات خود اثر قهقرایی در نظر بگیرند، بنابراین بند ۱ و تبصره‌های آن از مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۱۸۴ـ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که تصمیمات متخذه در آن را به تاریخ قبل از صدور مصوبه تسری داده است مغایر قانون و از حدود اختیارات مرجع مذکور خارج است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

?معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات