logo
logo
اجارہ بہ شرط تملیڪ

?اجارہ بہ شرط تملیڪ?

?در اجارہ بہ شرط تملیڪ قصد بیع است . از این نوع بیع براے تضمین در پرداخت ثمن استفادہ مے شود. طرفین عقد نمے خواهند در صورت ورشڪستگے مشترے مشڪل ایجاد شود.
مڪانیزم اجارہ بہ شرط تملیڪ از نظام “ڪامن لا” مے آید ڪہ ” لیزینگ ” است .

?در ایران در قالب اجارہ است اما نتیجہ، نتیجہ بیع است. در محاسبہ اجارہ بها ، ڪارے بہ اجارہ نداریم و بہ این صورت است ڪہ ثمن را محاسبہ مے ڪنیم و میزان ماههاے پرداخت را جمع و میزان ماهیانہ حساب مے شود.

?اقسام اجارہ بہ شرط تملیڪ

?گاهے مبلغے در ابتدا پرداخت نمے شود و وقتے تمام اقساط پرداخت گردید مبیع منتقل مے شود و گاهے هنگام پرداخت آخرین قسط با پرداخت فلان قیمت فرد مالڪ مے شود. پس گاهے معوض مے شود و گاهے مجانے در آخرین قسط است. اجارہ بہ شرط تملیڪ گاهے بہ شرط فعل است و گاهے بہ شرط نتیجہ. بہ عنوان مثال ” اینجا را بہ تو اجارہ دادم بہ ماهے فلان مقدار اجارہ بها و اگر آخرین قسطے را بہ موقع دادے این مبیع رایگان از آن تو مے شود و یا در مقابل فلان مبلغ مبیع از آن تو مے گردد ڪہ در اینجا شرط نتیجہ است. گاهے مالڪ مے گوید اگر اقساط را دادے من مبیع را رایگان بہ تملڪ تو در مے آورم ڪہ شرط فعل است. مالڪ گاهے ممڪن است یڪ موسسہ اعتبارے باشد و گاهے امڪان دارد فرد حقیقے باشد بہ عنوان مثال ماشین ام را بہ شما اجارہ دادم با این مبلغ و با آخرین قسط بہ ملڪیت شما در مے آید و گاهے مالڪ یڪ موسسہ اعتبارے است مثل بانڪ.

?حڪم اجارہ بہ شرط تملیڪ

?اگر اجارہ بہ شرط تملیڪ بین فروشندہ و خریدار (بایع موجر و مشترے مستأجر ) منعقد شود بدون دخالت موسسات اعتبارے و بانڪها ، اگر بہ صورت شرط شرط نتیجہ باشد بیع معلق است ،یعنے بہ جاے اینڪہ مالڪ بگوید من این را بہ مشترے فروختم بہ شرط پرداخت آخرین قسط و مالڪیت مشترے تعلیق در منشاء باشد و عقد اگر منعقد نشد مبالغے ڪہ تا بہ حال پرداخت شدہ باز گرداندہ نمے شود این مبالغ وجہ التزام است براے بہ موقع پرداخت نڪردن اقساط اما ظاهر آن اجارہ است و این اقساط هم اجارہ بها است. اگر بہ صورت شرط فعل باشد وعدہ ے بیع است یعنے قولنامہ است و معاملہ ے معارض آن هم نسبت بہ متعهد لہ قولنامہ غیر قابل استناد است . اگر موسسہ اعتبارے در آن داخل شود یڪ مبایعہ نامہ ے عادے بستہ مے شود بین خریدار و فروشندہ و یڪ معاملہ بین خریدار و بانڪ چون پول خریدار ڪافے نیست و بانڪ بابت بقیہ پول ملڪ را بہ رهن مے گیرد بیع نامہ رسمے بین فروشندہ و بانڪ است. یڪ بیع بین بایع و مشترے و یڪ عقد وام است با رهن بین خریدار و بانڪ پس این عقد بیع است . مالڪیت وقتے حاصل مے شود ڪہ آخرین قسط پرداخت و معلق علیہ محقق شود .

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات