logo
logo
ادله اثبات قصاص کدامند؟

پژوهشکده حقوق:

✍️ ادله اثبات قصاص کدامند؟

۱_اقرار
طبق ماده ۲۳۲ یڪ بار اقرار جامع شرایط براے اثبات قتل عمد ڪافی است

۲_شهادت
طبق ماده ۲۳۷ ق. م. ا قتل عمد با شهادت دو مرد عادل ثابت مے شود

۳_قسامہ
در صورت وجود لوث و قرائن و امارات ظنّیه بر قاتل بودن فردے، خویشان و بستگان نسبی مدعی ڪه مرد هستند با پنجاه قسم قتل عمد را ثابت مے‌ڪنند.

۴_علم قاضے
به دلایل محڪم از ڪتاب و سنت امام مے ‌تواند به علم خویش عمل ڪند؛ قاضے منصوب حاڪم نیز، به عقیده مشهور فقهاے امامیہ مے ‌تواند بدون بینہ و اقرار و سوگند طبق علم خود عمل نماید. علم قاضے ممڪن است بر مبناے علم شخصے و یا بر مبناے تحقیقات انجام گرفتہ باشد.

********************

?شرایط اجرای قصاص

پس از ثبوت ڪیفر قصاص اجراے آن منوط به رعایت شرایطے است مانند:

۱_تقاضاے اولیاء دم:
جواز اجراے مجازات قصاص منوط به مطالبہ و در خواست اعمال ڪیفر از سوے اولیاے دم مقتول مے باشد و اولیاء دم در بحث قصاص همان ورثہ مقتول هستند، مگر زن و شوهر حالا این ورثہ لازم نیست ڪه حین قتل ارث بر باشند، بلڪه اگر جنینے ڪه در رحم مادر است زنده متولد شود در زمره وراث خواهد بود.

۲_اذن ولے امر:
اجراے ڪیفر از اختیارات حڪومت بوده و از شئون حاڪم سیاسے قلمداد مے گردد از این رو غالب حقوق دانان اسلامے ‌بر این باورند ڪه اعمال مجازات به ویژه استیفاء قصاص متوقف بر اذن امام است. چون بحث دماء و نفوس، از امور مهم است لذا تسلط همہ افراد بر آن موجہ نیست.

۳_اذن ولے دم:
استیفاء قصاص با اذن ولے دم صورت مے پذیرد.

۴_پرداخت دیہ مازاد بر استحقاق:
در صورتیڪه قاتل مرد و مقتول زن باشد یا قاتل متعدد و مقتول واحد باشد ولے دم مقتول براے استیفاء قصاص از مرد و قاتلین متعدد باید تفاضل دیہ را اول پرداخت نماید، بعد قصاص را استیفاء ڪند.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات