logo
logo
الزام به انجام تعهد

الزام به انجام تعهد

✅چکیده:
در صورتی می‌توان در یک قرارداد معوض الزام طرف مقابل را به انجام تعهدات قراردادی درخواست کرد که خواهان به تعهدات خود عمل کرده باشد، زیرا تعهدات طرفین، متقابل است

?تاریخ رای نهایی:
۱۳۹۳/۰۲/۱۴
?شماره رای نهایی:
۹۳۰۹۹۷۰۲۲۰۸۰۰۱۰۱

✅رای بدوی

دعوی خانم م.ی. به‌طرفیت آقای ه.الف. الزام خوانده به فک رهن بانک پ. و سپس تنظیم سند رسمی یک واحد آپارتمان طبقه سوم با پارکینگ و انباری جزء پلاک ثبتی شماره ۱۴۸۵ و ۱۴۸۴/۱۱۴ بخش ۱۲ تهران و مطالبه مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۸۸ ریال خسارت تأخیر تنظیم سند از تاریخ ۳۰/۷/۱۳۹۱ لغایت ۲۶/۱/۱۳۹۲ و از تاریخ ۲۶/۱/۹۲ الی زمان صدور حکم روزانه مبلغ ۰۰۰/۵۰۰ ریال و مطالبه ۰۰۰/۵۰۰/۱۹ ریال خسارت تأخیر تحویل مبیع از تاریخ ۳۰/۲/۹۱ الی ۷/۵/۹۱ با احتساب هزینه دادرسی می‌باشد و دعوی تقابل ه.الف. با وکالت آقای الف.ص. به‌طرفیت خانم م.ی. مطالبه الباقی ثمن معامله به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۴۸ ریال و مطالبه ۰۰۰/۶۰۰/۲۹ ریال بابت خسارت قرارداد پیش‌فروش مورخ ۱۳/۲/۹۰ با احتساب خسارت دادرسی و حق‌الوکاله وکیل می‌باشد که با توجه به اینکه وکیل خوانده دعوی اصلی اصالت قرارداد پیش‌فروش شماره ۱۰۰۱۴۲ را پذیرفته ولی مدعی شده است که به لحاظ عدم پرداخت مابقی ثمن معامله موکل او نسبت به انتقال سند اقدام نکرده است که خواهان دعوی اصلی با استماع مدافعات وکیل مدعی علیه آمادگی خود را برای پرداخت الباقی ثمن معامله به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۴۸ ریال اظهار کرد به‌این‌ترتیب تحقق عقد بیع بین طرفین محرز و مسلم است که با توجه به اینکه مالکیت مدعی علیه دعوی اصلی نسبت به محل مورد نزاع مطابق نامه شماره ۲۱۳۹ مورخ ۲۷/۱/۹۲ اداره ثبت شهرری ثابت است و بیع مزبور مغایرتی هم با موازین قانونی ندارد علی‌هذا دادگاه به استناد مواد ۲۱۹ و ۲۲۰ قانون مدنی حکم به الزام خوانده دعوی اصلی را به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال بنام خواهان با پرداخت خسارت تأخیر تنظیم سند از تاریخ ۳۰/۷/۹۱ الی ۲۶/۱/۹۲ به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۸۸ ریال و همچنین خسارت تأخیر تحویل مبیع از تاریخ ۳۰/۲/۹۱ الی ۷/۵/۹۱ به مبلغ ۰۰۰/۵۰۰/۱۹ ریال طبق بند ۶-۹ قرارداد و پرداخت هزینه دادرسی صادر و اعلام می‌نماید و در خصوص دعوی تقابل نیز خریدار آپارتمان مذکور محکوم است به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۴۸ ریال بابت مابقی ثمن معامله و پرداخت مبلغ ۰۰۰/۶۰۰/۲۹ ریال بابت خسارت مندرج در بند ۱۰-۶ قرارداد پیش‌فروش طرفین و پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل مطابق تعرفه در حق خواهان دعوی تقابل را صادر و ظرف ۲۰ روز قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
?رئیس شعبه ۱۸۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران

✅رای دادگاه تجدید نظر

دادنامه تجدیدنظر خواسته به شماره ۰۰۴۸۵ مورخ ۳۱/۶/۹۲ صادره از شعبه ۱۸۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران در آن قسمت‌ها که به صدور حکم بر محکومیت خانم م.ی. به پرداخت/۰۰۰/۶۰۰/۲۹ ریال بابت خسارت مندرج در بند ۱۰-۶ قرارداد پیش‌فروش مورخ ۱۳/۲/۹۰ با احتساب خسارات دادرسی و همچنین محکومیت آقای ه.الف. به پرداخت خسارت تأخیر تنظیم سند از تاریخ ۳۰/۷/۹۱ الی ۲۶/۱/۹۲ به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۸۸ ریال و خسارت تأخیر تحویل مبیع از تاریخ ۳۰/۲/۹۱ الی ۷/۵/۹۱ به مبلغ ۰۰۰/۵۰۰/۱۹ ریال طبق بند ۶-۹ قرارداد و پرداخت هزینه دادرسی اشعار دارد و مورد تجدیدنظرخواهی طرفین قرارگرفته است مخالف موازین قانونی است و متضمن جهت موجه در نقض می‌باشد زیرا طرفین تعهدات خود را در مواعد مقرر به‌موقع اجرا نگذاشته‌اند و در صورتی می‌توان الزام طرف مقابل را به انجام تعهدات قراردادی درخواست کرد که خود به تعهدات خود عمل کرده باشد و تعهدات طرفین و متقابل می‌باشد گواهی دفتر اسناد رسمی شماره … شهرری متضمن انجام تعهدات خانم ی. مبنی بر تهیه و تدارک دیون تتمه ثمن معامله نمی‌باشد توافقات مذکور در ظهر قرارداد نیز حکایت از عدم انجام تعهدات در موعد مقرر می‌باشد بنابراین دادگاه تجدیدنظرخواهی طرفین را در این قسمت وارد تشخیص به استناد صدر ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی دادگاه بدوی را نقض و حکم بر بطلان دعوای خواهان‌ها صادر می‌نماید. رأی دادگاه قطعی است.
رئیس شعبه ۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
/پژوهشگاه قوه قضاییه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات