logo
logo
امکان استعلام چک‌های سرقتی و مفقودی

✅امکان استعلام چک‌های سرقتی و مفقودی، اعلام نقاط حادثه خیز جاده‌ها و نصب ردیاب خودرو فراهم شد

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از سه سامانه استعلام چک‌های مفقودی و سرقتی، سامانه اعلام نقاط حادثه خیز جاده‌ها و سامانه نصب ردیاب خودرو رونمایی شد.

علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیر‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه پس از رونمایی از سامانه چک‌های تحصیل شده در اثر ارتکاب جرم سرقتی و مفقودی گفت:
?در این سامانه اگر فردی چکش مفقود شود یا مورد سرقت قرار بگیرد می‌تواند بلافاصله این موضوع را اعلام کند که سایر مردم از این موضوع آگاه شوند. در بخش دیگر این سامانه مردم می‌توانند قبل از انجام هرگونه معامله‌ای نسبت به مفقودی یا سرقتی بودن چک صادر شده استعلام بگیرند و در صورت اینکه این چک سرقتی و یا مفقودی اعلام شده بود از دریافت آن خودداری کنند لذا با اسفاده از این سامانه مردم می‌توانند مطلع شوند که آیا این چک مفقودی یا سرقتی است یا خیر.

?وی همچنین پس از رونمایی از نرم افزار همیاب ۲۴ که مربوط به اعلام سرقت و یا مفقودی کالای دیجیتال است گفت: سامانه همیاب ۲۴ سامانه‌ای است که درباره مفقودی و یا سرقتی بودن یک کالا می‌توان استعلام گرفت و افراد می‌توانند قبل از خرید کالای دیجتال خود صورت رایگان به این سامانه مراجعه کرده و از مفقودی سرقتی بودن کالای موردنظر مطلع شوند.

?همچنین این سامانه این قابلیت را دارد که افرادی که کالای دیجیتال آن‌ها سرقت یا مفقود می‌شود مشخصات کالای خود را در این سامانه ثبت کنند تا مردم نسبت به مفقودی یا سرقتی بودن کالا آگاه شوند.

?البته استفاده از این سامانه‌ها نیاز به هماهنگی با دستگاه‌های دیگر دارد که البته در این خصوص هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

? یکی از این هماهنگی‌های انجام شده با نیروی انتظامی است، چون بسیاری از کالا‌های سرقتی و یا مفقودی در انبار‌های نیروی انتظامی نگهداری می‌شود که قرار شده است نیروی انتظامی نسبت به ثبت مشخصات این کالا‌ها در این سامانه اقدام کند. با این کاراز مراجعه مکرر مالباختگان به مراکز نیروی انتظامی جلوگیری خواهد شد.

?خوبی این سامانه‌ها این است که ثبت نام و استفاده از این سامانه‌ها به صورت رایگان بوده وهزینه‌ای برای مردم نخواهد داشت.

مدیر کل پیشگیر‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در رابطه با سامانه اعلام نقاط حادثه خیر جاده‌ها که دراین مراسم رونمایی شد، گفت: ما در کشور سه هزار و ۴۳۰ نقطه پرحادثه در محور‌های مواصلاتی داریم که از این تعداد ۱۵۸۵ نقطه به عنوان نقاط اولویتی شناسایی شده‌اند.

? با استفاده از نرم افزاری که امروز رونمایی گردید قرار شده است که این نقاط اولویتی از طریق یک آلارم صوتی به رانندگان معرفی شود که فرد استفاده کننده از این سامانه در ۳۰۰ متری نقطه حادثه خیز با یک آلارم صوتی از وجود این نقطه مطلع شود و نسبت به انجام اقدامات ایمنی مانند کاهش دادن سرعت اقدام کند.

?متاسفانه ۸۵ درصد از تصادفات و سوانح رانندگی در کشور ناشی از عوامل انسانی است. البته نرم افزار ازتاریخ یک دی ماه به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

? با استفاده از این اپلیکیشن امیدوار هستیم که درکاهش تصادفات موثر باشیم البته این نرم افزار به صورت آزمایشی دراستان اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفته بود که ارزیابی‌های انجام شده حاکی از مطلوب بودن این نرم افزار بوده است.

? لذا در نظر داریم که این نرم افزار را در آینده در شش استان فارس، کرمان، خوزستان، هرمزگان، سمنان و خراسان رضوی اجرایی کنیم.

?در راستای تکمیل این طرح و کاهش سوانح جاده‌ای ما پیگیر نصب و به روزرسانی دوربین‌ها در نقاط حادثه خیز و ارسال به موقع پیامک به رانندگان متخلف هستیم همچنین درنظر داریم که بانک اطلاعاتی از رانندگان متخلف که بیش از چندین بار نسبت به وقوع تخلف اقدام می‌کنند ایجاد کنیم.

?مدیر کل پیشگیر‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم قوه قضاییه در خصوص سامانه نصب ردیاب خودرو گفت: یکی ازموضوعاتی که ما درمعاونت اجتماعی به دنبال آن بودیم راهکاری برای پیشگیری از سرقت خودرو‌ها بود؛ لذا سامانه نصب ردیاب خودرو را عملیاتی کردیم که این سامانه برای پیشگیری از سرقت و کشف علمی خودرو پس از سرقت است.

? متاسفانه ۵ نوع از خودرو‌ها هستند که بیش از ۹۵ درصد از خودرو‌های سرقتی را شامل می‌شوند که البته از این تعداد ۸۵ درصد ان‌ها تولیدسال ۸۸ و ماقبل آن است.

? بانصب و راه اندازی این سامانه امیدواریم شاهد کاهش سرقت خودرو‌ها باشیم ودر حال حاضر در نظر داریم که این سامانه را برای استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مازندران، مرکزی، چهار محال وبختیاری، آذربایجان غربی، اردبیل و هرمزگان به بهره برداری برسانیم.

?هدف ما از ساخت این سامانه منصرف کردن افراد از سرقت است و احیانا اگر هم سرقتی صورت گرفت قابلیت ردیابی آن و جود داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه اگر شی سرقتی در محلی یافت شود و آن محل توقیف شود امیدواریم با این کار ارتکاب سرقت خودرو را کاهش دهیم و فرصت ارتکاب جرم را برای سارقان سخت‌تر کنیم.

?برای طراحی و ساخت این سامانه ردیاب خودرو درحال حاضر با ۴ شرکت درتعامل هستیم، اما شرکت‌های دیگر هم می‌توانند تقاضای همکاری خود را به ما اعلام کنند تا ما بتوانیم این همکاری با آن‌ها را داشته باشیم.

? درتلاش هستیم که بتوانیم هر چه سریع‌تر این طرح را در ۳۱ استان اجرایی کنیم.

? با اجرای این طرح توسط مردم یک قطعه بر روی خودروی فرد متقاضی نصب می‌شود و آن قطعه آخرین موقعیت جغرافیایی خود را به صاحب آن اعلام می‌کند.

? دراین سامانه قطعه نصب شده بر روی خودرو قابلیت نصب سیم کارت را دارد که بتواند نسبت به اعلام موقعیت خود به مالک اقدام کند. با این کار امکان رهگیری خودرو به صورت لحظه به لحظه وجود دارد.

? همچنین این قطعه این ویژگی را داردکه در هر جایی از خودرو نصب شود که از دید شخص سارق پنهان بماند حتی برای این قطعه این امکان در نظر گرفته شده است که علاوه بر استفاده از برق خودرو از باطری جانبی هم استفاده کند.

? فراخوان ثبت نام در این سامانه در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید و پس از ثبت نام مردم در سامانه این قطعه از طریق پست به آن‌ها تحویل داده شده و به آن‌ها مراکز منتخب برای نصب معرفی خواهد شد.

?قیمت فعلی این قطعه و استفاده از این سامانه ۱۵۰ هزار تومان است البته اگر امکانات آن افزایش یابد قیمت آن بالاتر خواهد رفت.

?قیمت اولیه این قطعه توسط بخش خصوصی ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده بود که ما تلاش کردیم در جهت استفاده عموم مردم از این قطعه و سامانه این قیمت تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کند.

?برای استفاده از این سامانه هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی و نیروی انتظامی صورت گرفته است که درصورت سرقت خودرو بتوانیم در کمترین زمان شاهد کشف خودرو باشیم.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات