logo
logo
امکان حکم به پرداخت حق کسب و پیشه به مستأجری که در …

#حق_کسب_و_پیشه

✅امکان حکم به پرداخت حق کسب و پیشه به مستأجری که در مدت طولانی باعث رونق محل شدہ

❓با توجه به آن که آقای «ج» بیست سال در مغازه مشغول کسب و کار بوده و با فرستان و با فرض آنکه نامبرده با اشتغالش در آن مغازه باعث رونق محل کار گشته آیا دادگاه حکم به پرداخت حق
کسب و پیشه خواهد داد؟

✅اتفاق نظر:
با توجه به قوانین روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۵۶ و ۱۳۷۶ که اصولاً مفاد آن حاکی از اجاره دادن اماکن مسکونی و تجاری است، مطالبه حق کسب و پیشه فرع بر احراز رابطه استیجاری بین مالک و مستأجر است و در مانحن فیه چنین رابطه اى احراز نمی شود. بنابراین، دادگاه حکم به رد دعوا فوق الذکر صادر خواهد نمود.

?نظر کمیسیون نشست قضایی (۲):

با فرض این که اشتغال متصرف در محل کسب و پیشه بر اساس مشروع و قانونی استوار باشد چون در فرض سؤال بیست سال از اشتغال وی در محل مذکور میگذرد، موضوع با عنایت به ماده ۱۱ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال ۱۳۷۶ از مقررات قانون اخیرالذکر مستثنا بوده و باید با مقررات قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۵۶ منطبق گردد. بنابراین، هرگاه شخص با اذن صریح یا ضمنی دیگری به هر صورت در مغازه اى به کسب مشغول بوده است با توجه به این که در ماده یک قانون سال ۱۳۵۶ صراحتاً قید گردیده است که (… در صورتی که تصرف متصرف بر حسب تراضی با موجر یا نماینده قانونی او به عنوان اجاره یا صلح منافع و یا هر عنوان دیگری، به منظور اجاره باشد… مشمول مقررات این قانون است). و بر دادگاه ثابت شود که اشتغال در مغازه مزبور عنوان اجاره را داشته است حق کسب و پیشه در هنگام تخلیه به مستأجر تعلق خواهد گرفت و در غیر این صورت پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت به غیر مستاجر قابل تسری نیست.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات