logo
logo
انواع انحلال شرکت و بدهی آن قبل از انحلال

✅انواع انحلال شرکت و بدهی آن قبل از انحلال

مهمترین مساله و دغدغه‌ای که یک شرکت در پایان حیات کاری خود دارد، بحث اِنحلال و تصفیه بدهی های شرکت می‌باشد. انحلال به فرآیندی گفته می‌شود که در آن شرکت فعالیت خود را صرفا در اجرای تعهدات باقی مانده و نیز پرداخت بدهی ها و تقسیم اموال منحصر می‌کند.

اِنحلال از این حیث مهم است، که پس از صدور حکم اِنحلال، وضعیت حقوقی شرکت متفاوت شده و روابط آن با اشخاص ثالث تغییر پیدا می‌کند.

انواع انحلال شرکت

منحل شدن شرکت به ۳ طریق رخ می‌دهد:

انحلال اختیاری یا ارادی

در این نوع منحل شدن، اکثریت سهامداران و شرکا بر طبق قانون تجارت و اساسنامه، تصمیم به منحل کردن شرکت می‌گیرند. تصمیم به انحلال در اختیار مجمع عمومی است.

انحلال به حکم دادگاه

چنانچه اکثریت ذکر شده در قانون تجارت برای انحلال به وجود نیاید، طرح دعوی اِنحلال با یک نفر از ذینفعان نیز در دادگاه قابل طرح است. چنانچه منحل شدن به دلیل انقضای مدت اعتبار باشد و مجمع عمومی اقدام به افزایش مدت اعتبار نکند، ذینفع می‌تواند درخواست منحل شدن را بخواهد.

همچنین در صورت تحقق هر کدام از سه شرط زیر، ذینفع می‌تواند منحل شدن شرکت را از دادگاه بخواهد:

  • در صورتی که تا یک سال پس از ثبت شرکت، در مورد موضوع شرکت اقدامی صورت نگرفته باشد و یا فعالیت‌های شرکت به مدت یک سال متوقف شده باشد.
  • چنانچه مجمع عمومی سالیانه، تا ده ماه پس از تاریخی که در اساسنامه قید شده، نسبت به رسیدگی به حساب‌های هر سال مالی اقدام نکند.
  • چنانچه سمت مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و یا برخی از آن‌ها، بیش از ۶ ماه بدون متصدی باقی بماند.

انحلال قهری

زمانی که یک شرکت سهامی ورشکسته شده و حکم ورشکستگی آن صادر شود منحل شده و تصفیه آن طبق مقررات ورشکستگی است. در این شرایط نیازی به صدور حکم انحلال نیست و صرف صدور حکم ورشکستگی به معنای اِنحلال است.

انحلال شرکت بدون تصفیه

منحل کردن بدون تصفیه زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند شرکت بخواهند در یکدیگر ادغام شده و یا یک شرکت بخواهد تجزیه شود. در ادغام یا تجزیه، بدهی‌ها و تعهدات شرکت‌های ادغام شده به شرکت و شخصیت حقوقی جدید انتقال پیدا می‌کند و شرکت جدید موظف به انجام تعهدات آن‌هاست. اما تصفیه شرکت انجام نمی‌شود. به همین جهت به این روش، انحلال بدون تصفیه گفته می‌شود.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات