logo
logo
انواع اشخاص حقوقی کدامند؟

✍️انواع اشخاص حقوقی کدامند؟

?نوع اول
موسسات و تشڪیلات دولتے ڪه احتیاج به ثبت نداشتہ .از هنگام تأسیس داراے شخصیت حقوقے مے باشند.

?نوع دوم به ترتیب ;
۱٫شرڪت‌هاے تجارے
۲٫شرڪت هاے تعاونے
۳٫اتحادیه‌هاے تعاونے
۴٫موسسات غیر تجارے
۵٫موقوفات

? اتحادیہ هاے تعاونی براے این ڪه تشڪیل گردند باید لااقل داراے هفت نفر عضو باشد و اگر حد نصاب تشکیل نگردد در واقع به حد نصاب نرسد به شرط این که از هفت واحد کمتر نباشد می‌تواند اقدام به تشڪیل و ثبت اتحادیہ نماید.مرجع ثبت هم در شرڪت‌ها و اتحادیہ ‌هاے تعاونے در تهران اداره ثبت شرڪت‌ها و مالڪیت صنعتے و در شهرستان‌ها اداره ثبت واقع در مرڪز اصلی شرڪت تجارے یا اتحادیہ‌ تعاونے مے‌باشد.

?شرڪت‌هاے غیر تجارے زمانے شخصیت حقوقے پیدا می‌ڪنند ڪه در دفترے ڪه وزارت عدلیہ معین نموده است به ثبت برسند.

?موقوفات نیز به عنوان اشخاص حقوقے شناختہ شده‌اند و موقوفہ نیازے به ثبت نداشتہ یعنی حتی اگر ثبت هم نشود داراے شخصیت حقوقے می‌باشد.

✍️ویژگے اشخاص حقوقے

۱⃣نام:
هر شخص حقوقے داراے نام مخصوص به خود مے ‌باشد ڪه آن را از دیگر موسسات جدا می‌ڪند و آن شرڪت را با آن نام مے ‌شناسند.

۲⃣اقامتگاه:
مڪانی است ڪه قانوناً همیشہ حاضر مے ‌باشد هر چند ڪه همیشہ در آن جا حضور نداشتہ باشد و در واقع شخص حقوقے آنجا مے ‌باشد در واقع قانون مدنے مرڪز عملیات شخص حقوقے را اقامتگاه وے معرفے می‌ڪند دو قاعده ڪلی در مورد اقامتگاه وجود دارد

۳⃣تابعیت:
همان گونہ ڪه اشخاص حقیقے ، داراے تابعیت مخصوص مے ‌باشد اشخاص حقوقے نیز داراے تابعیت مے ‌باشند به گونہ‌ ڪه ماده اول قانون راجع به ثبت شرڪت‌ها مصوب ۱۳۱۰ مے‌گوید هر شرڪتی ڪه در ایران تشڪیل و مرڪز اصلے آن در ایران باشد شرڪت ایرانے محسوب است.

۴⃣اهلیت:
منظور این است ڪه شرڪت‌هاے حقوقےموارد تجارے توانایے دارا بودن حق و تڪلیف را دارند شخص اهلیت حقوقے را دارد ڪه مربوط به آن مے ‌شود و اهلیت بعضے مانند ابوت و بنوت یا رابطہ زوجیت را ندارد و اعمال اجراے حق و تڪلیف آن با هیأت مدیره یا مدیر عامل می‌باشد.

۵⃣دارائے:
عبارت است از اموال و حقوق مالی و دیون و تعهدات. دارائے نقشی در شرڪت‌هاے تجارتے دارد ڪه حتے در بعضے از شرڪت ها نقش افراد، حق راے آن ها و حدود و اختیاراتے ڪه به آنان داده مے شود به نسبت دارائی مے ‌باشد ڪه در شرڪت سرمایہ گذارے نموده‌اند و به همان نسبت دارائے خویش سود عایدشان مے شود مثلاً اگر دارائے شرڪت نسبےباقیمانده براے تادیہ قروض شرڪت ڪافی نباشد هر یڪ از شرڪا نسبت به سرمایه‌اے ڪه در شرڪت داشتہ مسئول پرداخت قروض شرڪت است.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات