logo
logo
اگر تصرف متهم در ادامه تصرف مأذونه باشد، به صرف تغییر مالک و …

#تصرف_عدوانی

✅چکیده:
اگر تصرف متهم در ادامه تصرف مأذونه باشد، به صرف تغییر مالک و عدم تعیین تکلیف وضعیت متصرف در قرارداد، جرم تصرف عدوانی واقع نمی‌شود.

?شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۳۱۰۱۶۷۵

✅رای بدوی

در خصوص اتهام آقای ع. دایر بر تصرف عدوانی موضوع شکایت خانم ب.د. با وکالت آقای م. نظر به محتویات پرونده و اظهارات وکیل شاکیه در جلسه مورخه ۱۱/۱۱/۹۱ و لایحه تقدیمی وی و دفاعیات متهم که حاکی از اینست متهم از بدایت امر با اذن مالک وقت، متصرف محل مورد نزاع گردید و ادامه تصرف داده و با تغییر مالکیت ادعایی از شخصی به‌نام حاج م.ن. به شاکیه کماکان تصرفات وی ادامه دارد و اینکه تکلیف متصرف در زمان انجام معامله ادعایی نیز معلوم نگردیده و تصرفات وی ادامه تصرفات مأذونه می‌باشد، لذا شروع تصرف وی را دادگاه تصرف عدوانی کیفری مدنظر قانونگذار در ماده ۶۹۰ از قانون مجازات اسلامی ندانسته و به‌استناد مفهوم ماده فوق و ماده ۱۷۷ از قانون آیین دادرسی کیفری رأی بر برائت متهم را صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

?شعبه ۱۰۵۰ دادگاه عمومی جزایی تهران

✅رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ب. با وکالت آقای م. نسبت به دادنامه شماره ۱۱۲۸ مورخه ۱۱/۱۱/۱۳۹۱ صادره از شعبه ۱۰۵۰ دادگاه عمومی شهرستان تهران که به موجب آن تجدیدنظرخوانده آقای ع. از اتهام تصرف عدوانی به شرح دادنامه تجدیدنظرخواسته تبرئه گردیده است با توجه به مجموع محتویات پرونده نظر به اینکه در این مرحله از دادرسی از ناحیه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجه و مدللی که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را فراهم نماید ارائه و عنوان نگردیده است و بر مبانی استدلال و استنباط دادگاه نخستین در رسیدگی به موضوع و صدور حکم و رعایت موازین قانونی و تشریفات دادرسی خدشه و خللی مترتب نیست و دادنامه تجدیدنظرخواسته مطابق دلائل موجود در پرونده وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظرخواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم مزبورگردد، لذا اعتراض قابل انطباق با جهات مقرر در ماده ۲۴۰ قانون آیین دادرسی در امور کیفری نمی‌باشد؛ در نتیجه دادگاه به استناد بند الف ماده ۲۵۷ قانون مذکور ضمن رد تجدیدنظرخواهی به عمل آمده حکم تجدیدنظرخواسته را تأیید و استوار می‌نماید. این رأی قطعی است.

?شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران/پژوهشگاه قوه قضاییه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات