logo
logo
با توجه به اینکه صلاحیت در امور مربوط به حضانت، امری نسبی است نه مطلق

#حضانت

✅چکیده:
با توجه به اینکه صلاحیت در امور مربوط به حضانت، امری نسبی است نه مطلق و چه‌بسا پدری که امروز صالح به حضانت است روز بعد، از او سلب حضانت شود بنابراین وکالت‌نامه راجع‌به حضانت فاقد نفوذ حقوقی است.

?تاریخ رای نهایی:
۱۳۹۳/۱۲/۰۵ شماره رای نهایی: ?۹۳۰۹۹۷۰۲۲۰۲۰۲۱۲۷

✅رای بدوی

در خصوص دعوی م.ه. به طرفیت پ.م. به خواسته #حضانت فرزند مشترک به نام س. ۷ ساله با توجه به محتویات پرونده و صرف‌نظر از اظهارات خواهان و محکومیت قطعی زوج به اتهام انتقال و فروش مال غیر دادنامه شماره ۹۸۰ مورخ ۲۹/۹/۹۱ به‌موجب استعلام به‌عمل‌آمده و ملاحظه می‌گردد که خواهان به‌موجب وکالت‌نامه شماره ۶۷۶۸۵ مورخ ۸/۹/۹۰ حضانت و نگهداری فرزند مشترک و حتی اذن خروج طفل از کشور را نیز به خوانده داده است و هیچ‌گونه سابقه‌ای از عزل وکیل مشاهده نشده و حتی قبل از اقدام مادر برای #خروج_طفل_از_کشور نیز به‌موجب اظهارنامه شماره ۷۸۳ مورخ ۲۱/۱۲/۹۲ به اطلاع خواهان رسیده است لذا با عنایت به‌ مراتب معنونه دادگاه دعوی خواهان را وارد ندانسته و به استناد ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی و ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران خواهد بود.
?دادرس شعبه ۲۳۳ دادگاه عمومی خانواده تهران

✅رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای م.ه. از دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۰۲۰۰۳۰۱۷۱۶ مورخ ۱۷/۱۱/۹۲ شعبه محترم ۲۳۳ دادگاه خانواده تهران که به‌موجب آن دعوی مطروحه از ناحیه تجدیدنظرخواه به طرفیت تجدیدنظرخوانده خانم پ.م. به خواسته حضانت فرزند مشترک ۷ ساله به نام س.ه..در پرونده کلاسه ۹۲۰۹۹۸۰۲۰۰۳۰۱۳۱۹ حکم به بطلان دعوی تصدیر گردیده است وارد است چراکه استدلال دادگاه محترم بدوی مشخص نیست بر اساس فقد دلیل است که به ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی استناد یا با اتکاء به وکالت‌نامه شماره ۶۷۶۸۵ مورخ ۸/۹/۹۰ که حضانت و نگهداری فرزند مشترک و حتی اذن خروج طفل از کشور نیز به تجدیدنظرخوانده واگذار شده است، علی‌ای‌حالٍ مطابق ماده ۱۱۸۰ قانون مدنی حضانت طفل با ولی قهری بوده و مواد استثناء بر اصل در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی به صراحت بیان شده که در مانحن‌فیه اتهام انتقال مال غیر به تنهایی نمی‌تواند صلاحیت پدر را در حضانت فرزند مشترک مخدوش نماید و وکالت‌نامه مورد ادعای تجدیدنظرخوانده نیز با توجه به مفاد مادتین مذکور نمی‌تواند مؤثر در مقام باشد چرا که صلاحیت در امورات مربوط به حضانت یک امر نسبی است نه مطلق چه‌بسا پدری که امروز صالح به حضانت است روز بعد به لحاظ یکی از شرایط منعکس در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی سلب حضانت شود و به این اعتبار است که وکالت‌نامه مذکور راجع به موضوع حضانت فاقد نفوذ حقوقی است لذا با وارد دانستن اعتراض معترض به استناد صدر ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۲۱/۱/۷۹ در امور مدنی ضمن نقض دادنامه معترض‌عنه مستنداً به ماده ۱۱۶۹ اصلاحی ۸/۹/۸۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام، حکم به حضانت فرزند مشترک ۷ ساله به نام س. را به تجدیدنظرخواه (پدر) صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره به‌موجب ماده ۳۶۵ از همان قانون قطعی است.
?رئیس شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران- مستشار دادگاه/پژوهشگاه قوه قضائیه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات