logo
logo
بررسی حقوقی آپارتمان نشینی طبق «قانون تملک آپارتمان ها»

پژوهشکده حقوق؛

? بررسی حقوقی آپارتمان نشینی طبق «قانون تملک آپارتمان ها»؛

✍️هزینه های مشترک:

هزینه های مربوط به تعمیرات ساختمان از هر نوع که باشد اعم از تعمیر آسانسور،نگهداری ساختمان،تعمیر شوفاژ،تعمیر پمپ آب،تمیز کردن پله ها و حیاط ونگهداری باغچه و نقاشی راهرو ها و درب ها وایزوگام پشت بام و هر نوع هزینه ای که خارج از محیط اختصاصی آپارتمان باشد بین تمام ساکنین آپارتمان بطور مساوی تقسیم می شود.حتی اگر آپارتمان خالی از سکنه باشد.

✍️هزینه های مصرفی:

هزینه های مربوط به آب و برق و گاز و تلفن اختصاصی بر عهده مالک یا مستاجر است و هزینه های مربوط به گاز،برق و آب اشتراکی طبق مساحت آپارتمان یا بر اساس تعداد نفرات هر واحد محاسبه می گردد.

✍️قسمت های اشتراکی در آپارتمان؛
راه پله،شوفاژ خانه،پشت بام و نمای آپارتمان قسمت های اشتراکی محسوب می شود و قرار دادن هر گونه وسیله ای در این قسمت ها ممنوع است و هرواحد فقط می بایست در انباری اختصاصی خود وسایل اضافی را نگهداری نماید.حتی قرار دادن وسایل اضافی در بالکن به طوری که از بیرون آپارتمان قابل رویت باشد ممنوع است. در پارکینگ خود نیز فقط می بایست خودروی خود را پارک نماید و قرار دادن خودروی میهمان در پارکینگ ممنوع است و پارکینگ فقط مختص خودروی مالک یا مستاجر است ولاغیر. ضمنا استفاده دیگری به جز قرار دادن خودرو در آن ممنوع است و حق دیوار کشی یا فنس کشی آن را ندارد.و حتی عوض کردن پنجره ها که به نوعی با سایر پنجره ها متفاوت می باشد و با سایر پنجره ها و یا حفاظ های سایر واحد های آپارتمان همسان نباشد، ممنوع است و به جز قرار دادن آنتن و کولر در پشت بام،قرار دادن یا پهن کردن لباس ها یا فرش ها و شستشو کردن و یا رفت و آمد بی مورد در پشت بام ممنوع است.

✍️استفاده از شوفاژ و آسانسور؛

همانطور که بیان شد هزینه تعمیرات و تاسیسات مشترک به طور مساوی بین واحدها تقسیم می شود،حتی اگر واحدی در آپارتمان ساکن نداشته باشد و تاریخ شروع استفاده از شوفاژ از مورخ ۲۰مهر و تاریخ پایان آن در مورخ۲۰فروردین می باشد مگر اینکه دمای هوا چیز دیگری را رقم بزند و فقط مدیر ساختمان باید درجه آن را تنظیم نماید یا به وضعیت شوفاژ خانه رسیدگی نماید و دست زدن سایر ساکنین به شوفاژ خانه و تغییر درجه حرارت آن قابل پیگیری قضایی است.از آسانسور نیز به هیچ وجه نمی‌توان برای اثاث کشی یا بردن وسایل استفاده کرد و در صورت وارد آوردن خسارت،واحد خسارت زننده شخصا می بایست نسبت به تعمیر آن اقدام نماید.

✍️امتناع از پرداخت هزینه های مشترک؛

چنانچه واحدی در آپارتمان از پرداخت هزینه های مشترک که شامل تعمیرات و نگهداری تاسیسات و یا هزینه های مصرفی مشترک اعم از آب و برق و گاز اقدام ننماید٬مدیر ساختمان می تواند نسبت به ارسال اظهار نامه از طریق مراجع قضایی اقدام نموده و دادگاه نیز خارج از نوبت به این موارد رسیدگی می نماید و واحد خاطی را به دو برابر هزینه های یاد شده به نفع کل آپارتمان محکوم می نماید.

✍️نگهداری حیوانات؛

نگهداری حیوانات اعم از مرغ و خروس و سگ و گربه و…در قسمت های مشترک و حتی قسمت های اختصاصی و داخل آپارتمان اختصاصی به هر نحو ممنوع است.

✍️سر و صدا و اثاث کشی؛

در روزهای غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲و در روز های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل در ساختمان الزامی است و اثاث کشی برگزاری میهمانی ها با صدای بلند بعد از این ساعات ممنوع است و صدای مهمان و ساکنین، صدای موسیقی و صدای تلویزیون نباید در سایر واحدها و راهروها شنیده شود و به جرم ایجاد مزاحمت قابل پیگیری قضایی است.

✍️هزینه های آپارتمان های خالی؛

مالک آپارتمان های خالی از سکنه می بایست نسبت به پرداخت هزینه های ثابت و مشترک اعم از نگهداری تاسیسات و تعمیرات،نگهبان،سرایدار،باغچه،نقاشی راهروها و…همچنین هزینه های مصرفی مشترک اعم از آب و برق و گاز مشترک طبق قانون اقدام نماید.زیرا یکبار استفاده از این موارد حتی به عنوان سرکشی از ملک خالی از سکنه،لازمه پرداخت هزینه ها را الزام آور می کند.

?موارد فوق گوشه ای از قوانین مربوط به آپارتمان نشینی و رعایت حقوق شهروندی می باشد و گاهی عدم رعایت این موارد قانونی باعث تشکیل پرونده های قضایی در دادگاه شده و گاهی هم باعث درگیری میان ساکنین شده و تشکیل پرونده های جدید اعم از درگیری،ضرب و شتم ،فحاشی و… را رقم می زند و جلوه ای مناسب در زندگی آپارتمان نشینی ندارد.رعایت قوانین در آپارتمان ها از یکطرف باعث آسایش و آرامش همه ساکنین شده و از طرف دیگر نیز،اخلاقا رعایت موارد فوق بر هر شخصی در زندگی آپارتمان نشینی الزامی است.چراکه گرفتاری های کاری وشغلی و … در خارج از محل سکونتمان برای ما کافی است و اگر در محیط زندگی هم به دلیل عدم رعایت حقوق شهروندی دچار تنش شویم،دیگر «فاتحه» آن زندگی را باید خواند….

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات