logo
logo
تدوین استفساریه برای تعیین‌تکلیف جذب وکیل و مشاور از سوی قوه قضاییه

? تدوین استفساریه برای تعیین‌تکلیف جذب وکیل و مشاور از سوی قوه قضاییه/ یکپارچه‌سازی سیاست‌ها با ادغام مرکز مشاوران قوه قضاییه و کانون وکلا

?الهیار ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص ضرورت ادغام مرکز مشاوران قوه قضاییه و کانون وکلا، گفت:‌ طبق ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه به قوه قضاییه اجازه داده شده است که تعدادی تحصیلکرده حقوق را به عنوان وکیل و مشاور جذب کند، اما قوه قضاییه پس از پایان اجرای این برنامه بازهم این قانون را ادامه داده است؛ البته دربرنامه ششم توسعه هم اشاره شده که کانون مشاوران درقوه قضاییه باید ۳۰ درصد از سمهیه خود را به ایثارگران اختصاص دهد.

?قوه قضاییه از این قانون به گونه ای برداشت کرده است که اگر مجوز اختصاص ۳۰ درصد جذب به ایثارگران داده شده است، پس اجرای اصل قانون هم باید طبق روال گذشته ادامه پیدا کند؛ بنابراین برهمین اساس قوه قضاییه تاکنون اقدام به جذب وکیل کرده است.

?وی با بیان اینکه برخی از کارشناسان معتقد به عدم وجود مجوز لازم برای قوه قضاییه با هدف جذب و مشاور درکانون مشاوران هستند، تصریح کرد: این موضوع درکمیسیون قضایی مطرح شد اما متاسفانه نتیجه روشنی حاصل نگردید؛ البته این موضوع متفاوت با بحث اصلاح قانون وکات است.

?رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اشاره به اینکه برخی نمایندگان به دنبال طرح و یا استفساریه ای برای تعیین تکلیف این موضوع هستند،گفت:‌ درحال حاضر دراین خصوص طرحی در دستور کار کمیسیون قضایی قرار ندارد، البته لایحه وکالت چندی پیش در کمیسیون رد و از دستور کار خارج شد، اما طرحی نیز در این باره هنوز بررسی نشده است؛ ولی به طورحتم ادغام مرکز مشاوران قوه قضاییه با کانون وکلا باید انجام شود تا مسئولیت ها، سیاستگذاری ها ادغام و یکپارچه شود.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات