logo
logo
تفاوت قرار رددعوا با رد عدم استماع

✍️تفاوت قرار رددعوا با رد عدم استماع:

✅قرار رد دعوا : زمانی که خواهان قبل از ختم دادرسی دعوا را استرداد کند / یا در زمان وجود ایرادات وثبات آن برای دادگاه / یا در زمان عدم ارائه گواهی اقامه دعوای منوط به ( اناطه ) به دادگاه رسیدگی کننده به دعوای اصلی / یا زمانی که دادگاه تجدید نظر دادخواست نخستین را ناقص تشخیص دهد به خواهان اخطار رفع نقص میکند و خواهان ظرف ۱۰روز جهت رفع نقص مراجعه نکند / یا دادگاه نخستین مکلف به صدور قرار رد دعوا بوده ولی این کار را انجام نداده و به رسیدگی ادامه میدهد و حالا حکم در دادگاه تجدید نظراست و دادگاه تجدید نظر آن را فسخ و قرار رد دعوا را صادر میکند .
♦️* قرارهای رد دعوا قابل فرجام نیستند .

✅قرار عدم استماع دعوا :

زمانی صادر میشود که رسیدگی به ماهیت دعوا به علت مانعی که وجود دارد قانونا مجاز نیست .

مثل وقتی که در تاریخ تقدیم دادخواست خوانده دعوا فوت می کند .

*در این قرار و قرار رد دعوا هزینه دادرسی پرداخت شده قابل استرداد نیست .

♦️نکته۱: قرار عدم استماع دعوا در مواردی صادر می شود که دعوا با توجه به مواد ق. آ. د. مدنی و سایر مقررات غیر قابل استماع است.

♦️نکته۲: قرار عدم استماع دعوا با توجه به معیار مزبور در صورتی صادر می شود که قانونگذار در خصوص مورد، قرار رد دعوا را پیش بینی ننموده باشد.

♦️نکته۳: هیچ تفاوتی بین آثار قرار رد دعوا و قرار عدم استماع دعوا وجود ندارد. بنابراین صدور هر یک به جای دیگری لطمه ای به حقوق اصحاب دعوا وارد نمی نماید و در هر دو مورد هزینه دادرسی پرداخت شده، قابل استرداد نمی باشد. ضمناً هیچ یک از دو قرار مزبور از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار نمی باشند.

♦️نکته۴: اقامه مجدد دعوا پس از صدور هر یک از دو قرار مزبور، علی الاصول بلامانع است مگر این که با مانع دیگری مواجه باشد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات