logo
logo
توقفِ موقتِ صدورِ مجوزِ فعالیت

✅چکیده:
توقفِ موقتِ صدورِ مجوزِ فعالیت، در حیطه‌ی وظایف کارگروه نظارت بر اعزام دانشجو به خارج از کشور نیست

?تاریخ دادنامه: ۷/۶/۱۳۹۶
?شماره دادنامه: ۵۴۵
?کلاسه پرونده:۹۴/۹۶۷
?مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
?موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه مورخ ۲۶/۹/۱۳۹۲ کارگروه نظارت بر مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور

?متن مصوبه مورخ ۲۶/۹/۱۳۹۲ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مورد اعتراض قرار گرفته به شرح زیر می‌باشد:
دستورجلسه کارگروه نظارت بر مؤسسات اعزام دانشجو مورخ ۲۶/۹/۱۳۹۲
«مورد ۱: موضوع عملکرد نامطلوب مؤسسات فعال مطرح و با توقف صدور مجوز فعالیت تا اطلاع ثانوی به متقاضیان تا ساماندهی کامل مؤسسات اعزام دانشجویان خارج موافقت شد.»
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به موجب لایحه شماره ۱۲۶۳۳/۷۵/۹۵ ـ ۲۹/۱/۱۳۹۵، نامه شماره ۴۵۴۲/۲/۴ ـ ۲۳/۱/۱۳۹۵ را ارسال کرده است که متن آن به قرار زیر است:
«۱ـ عنوان خواسته نامبرده ابطال مصوبه مورخ ۲۶/۹/۱۳۹۲ در خصوص آیین‌نامه تأسیس مؤسسات خدمات اعزام دانشجو به خارج می‌باشد، لیکن در واقع خواستار بازنگری در تصمیم اتخاذ شده در کارگروه نظارت بر مؤسسات اعزام دانشجو است و مستنداً به ماده ۱۲ و ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رسیدگی به تصمیمات اداری از صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خارج می‌باشد و از این جهت شکایت به اشتباه طرح گردیده است اگر نامبرده به عملکرد نهاد اداری معترض است می‌بایست شکایت خود را به شعب دیوان تقدیم کند.
۲ـ فارغ از ایراد فوق هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱/۸/۱۳۸۲ به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی آیین‌نامه تأسیس مؤسسات و شرکت‌های خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور را تصویب نموده است. بر اساس ماده ۲ آیین‌نامه مذکور برای نظارت بر تأسیس و فعالیت مؤسسات و شرکت‌های متقاضی فعالیت، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های ذیربط تشکیل شده است.
وفق ماده ۳ آیین‌نامه هرگونه فعالیت اشخاص حقیقی وحقوقی در رابطه با اعزام متقاضیان ادامه تحصیل با هزینه شخصی موکول به کسب مجوز از کارگروه نظارت شده است. همچنین در بند ۳ ماده ۴ آیین‌نامه موصوف، صدور مجوز فعالیت مؤسسات و شرکت‌ها و در بند ۶ ماده ۴ صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های لازم در خصوص شرایط تأسیس، ثبت، نحوه نظارت بر فعالیت، تعیین ضوابط برای خدمات، از وظایف و اختیارات کارگروه نظارت بر مؤسسات قلمداد شده است، بنابراین تصمیم اتخاذ شده در کارگروه نظارت بر مؤسسات مورخ ۲۶/۹/۱۳۹۲ مبنی بر توقف صدور مجوز فعالیت تا ساماندهی کامل مؤسسات در همین راستا و با توجه به اختیارات تعیین شده و منطبق با مقررات می‌باشد.»

✅رأی هیأت عمومی

در ماده ۴ آیین‌نامه تأسیس مؤسسات و شرکت‌های خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور، موضوع مصوبه شماره ۴۵۶۲۲/ت۲۷۰۳۴هـ ـ ۱۴/۸/۱۳۸۲ هیأت وزیران، وظایف کارگروه نظارت بر اعزام دانشجو به خارج از کشور معین شده و این وظایف عبارت است از: «۱ـ بررسی و اعلام نظر در خصوص صلاحیت عمومی و تخصصی مؤسسات و شرکت‌های موجود و متقاضیان تأسیس مؤسسه و شرکت و اشتغال به فعالیت‌های موضوع این آیین‌نامه بر اساس ماده (۷) این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط. ۲ـ تعیین حدود اختیارات و وظایف مؤسسات و شرکت‌ها به صورت موردی. ۳ـ صدور مجوز فعالیت مؤسسات و شرکت‌ها پس از احراز شرایط مندرج در این آیین‌نامه. ۴ـ نظارت بر عملکرد مؤسسات و شرکت‌ها و بررسی گزارش‌ها و شکایت‌های واصل‌شده. ۵ـ رسیدگی به تخلفات مؤسسات و شرکت‌ها و اتخاذ تدابیر لازم بر اساس مقررات این آیین‌نامه. ۶ـ صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم در خصوص شرایط تأسیس، ثبت، نحوه نظارت بر فعالیت‌های تخصصی، تعیین ضوابط برای خدمات قابل ارائه در چارچوب قوانین و مقررات کشور» نظر به اینکه توقف موقت صدور مجوز فعالیت از جمله وظایف کارگروه مذکور نیست، بنابراین تصویب مصوبه مورد ۱ دستورجلسه ۲۶/۹/۱۳۹۲ کارگروه نظارت بر مؤسسات اعزام دانشجو، از حدود اختیارات کارگروه خارج است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداریمصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.
?رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات