logo
logo
جرم شرب خمر یا شرابخواری (مصرف مسکر)

?جرم شرب خمر یا شرابخواری (مصرف مسکر)

✅ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲: مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط، به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هر چند مستی نیاورد.

نکته۲: در قانون سابق، منحصرا، شرب (نوشیدن) را گفته بود یعنی صرفا شامل مایعات مست کننده می شد اما در قانون جدید (مصوب ۱۳۹۲) کلماتی از قبیل تدخین (استعمال از طریق دود کردن) نیز آمده است. لذا می توان گفت که در قانون جدید، به گستره ی مسکرات افزوده شده است.

ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی: «حد مصرف مسکر، هشتاد ضربه شلاق است.»

نکته۱: حکم این ماده مستند به روایات شرعی است.

نکته۲: کلمه ی «حدود» چهارده بار در قرآن بیان شده و به معنای احکام الهی است؛ یکی از احکام الهی، مجازاتهای شرعی می باشد.

نکته۳: جرایم مربوط به شرب خمر و مشروبات الکلی در تهران، در دادسرای ارشاد (دادسرای ناحیه ۲۱) و مجتمع قضایی ارشاد رسیدگی می شود.

نکت۴: اگر متهم در مرجع انتظامی (درکلانتری یا آگاهی) یا نزد بازپرس اقرار به جرم کند اما در دادگاه نزد قاضی ادعا کند که اقرار او با تهدید و ارعاب یا شکنجه گرفته شده است ادعای وی بدون نیاز به دلیل و سوگند (قسم) پذیرفته می شود؛ یعنی صرف گفتن این حرف، برای قبول شدن آن کافی است (ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی و همچنین اصل ۳۸ قانون اساسی.)

نکته۵: اقرار در صورتی اعتبار شرعی دارد که نزد قاضی در دادگاه انجام شود. (تبصره ۲ ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی)

نکته۶: دادگاه نمی تواند کیفیت، نوع و میزان حدود شرعی را تغییر دهد یا مجازات آن را کم و زیاد یا تبدیل یا حذف کند، مگر اینکه متهم توبه کند یا عفو به کیفیت مقرر در قانون (ماده ۲۱۹ قانون مجازات اسلامی)

نکته۷: در خصوص تعداد حدود، در بین فقیهان اتفاق نظر وجود ندارد؛ در نتیجه و بر همین مبنا، در قانون سابق مجازات اسلامی، افساد فی الارض، بغی و سب النبی (دشنام دادن به پیامبر اسلام) جزو جرایم تعزیری بود اما در قانون (مصوب ۱۳۹۲) جزو جرایم حدی قرار گرفته است.

ماده ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی- «غیر مسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر، محکوم به حد می شود.

تبصره- اگر مصرف مسکر توسط غیر مسلمان علنی نباشد لکن مرتکب در حال مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر شود به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم می گردد.»

?نکته: اگر شخص غیر مسلمان، به صورت علنی و متجاهرانه، شرب خمر کند، علاوه بر اجرای حد (هشتاد ضربه شلاق) به دو تا شش ماه حبس تعزیری محکوم می شود (ماده ۷۰۱ قانون مجازات اسلامی)؛ گرچه در خصوص قسمت دوم، یعنی مجازات تعزیری (زندان) اختلاف نظر وجود دارد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات