logo
logo
حسب ماده ۸۰ نظام نامه وکالت مصوب سال ۱۳۱۹ حق الوکالۀ وکیل نمی تواند…

✅چکیده:
حسب ماده ۸۰ نظام نامه وکالت مصوب سال ۱۳۱۹ حق الوکالۀ وکیل نمی تواند بخشی از مدعی به باشد، بنابراین دعوای وکیل برای تحویل چنین خواسته ای قابلیت استماع ندارد.

?تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
?شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۲۸۰۰۶۵۱

✅رای بدوی

در خصوص دعوی آقای (ن. م. ع.) به طرفیت آقایان ۱٫ (ف.)، ۲٫ (م. ن.) و ۳٫ خانم (م.)، همگی با نام خانوادگی (ص.) به #الزام_به_تنظیم_سند_رسمی انتقال پلاک ۲۸۳۸/۲ بخش ده تهران به میزان یک چهارم از سهام خواندگان بابت حق الوکاله و کل هزینه های پرداخت شده مقوم به یک صد میلیون ریال و مطالبه خسارات دادرسی با توجه به محتویات پرونده و مستندات ابرازی خواهان، نظر به اینکه مورد از مصادیق #شرکت_در_مدعی_به موضوع ماده ۸۰ نظام نامه (آیین نامه) وکالت مصوب ۱۹/۳/۱۳۱۶ موضوع #قانون_وکالت مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۱۵ بوده و شرکت در #مدعی_به موجب ماده مرقوم برای وکلای عدلیه ممنوع است، با استفاده از مفهوم مادتین ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی حکم به #بطلان_دعوی خواهان صادر می گردد. رأی صادره قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
?رئیس شعبۀ ۲۱۴ دادگاه عمومی حقوقی تهران

✅رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای (ن. م. ع.) به طرفیت (ف.)، آقای (م.) و خانم (م.)، شهرت همگی (ص.) با وکالت آقای (ع. ف. ق.) نسبت به دادنامه شمارۀ ۷۱۸-۲۹/۸/۹۰ شعبۀ ۲۱۴ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر بطلان دعوی خواهان به خواسته الزام به تنظیم سند رسمی انتقال پلاک ثبتی ۲۸۳۸/۲ بخش ده تهران به میزان یک چهارم از سهام خواندگان بابت #حق_الوکاله و کل هزینه های پرداخت شده با استناد به ماده ۸۰ #نظام_نامه_وکالت مصوب ۱۹/۳/۱۳۱۶، به علت ممنوع بودن وکلا در شرکت در مدعی به صادر گردیده است، نظر به اینکه هر چند خواسته خواهان مستند به مستندات دیگری از جمله صورت جلسه تحویل و تحول مورخ اول مرداد۱۳۹۰ است که میزان خواسته به خواهان #صلح شده است، ولیکن در مجموع دعوی خواهان به کیفیت مطروحه به شرح دادخواست نخستین و بنا به استدلال دادگاه محترم بدوی لذا به نظر این دادگاه، دعوی مذکور قابل استماع نمی باشد؛ زیرا دادگاه بدوی وارد ماهیت دعوی نشده است و موضوع، اقتضای قرار داشته است؛ علی هذا بنا به مراتب مذکوره فوق ضمن رد تجدیدنظرخواهی و مستنداً به مواد ۳۵۸ و۲ از قانون آیین دادرسی مدنی، ضمن نقض دادنامۀ تجدیدنظرخواسته #قرار_عدم_استماع_دعوی خواهان صادر و اعلام می گردد. این رأی قطعی است.
?رئیس شعبۀ ۲۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه /پژوهشگاه قوه قضائیه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات