logo
logo
حق کسب و پیشه و تجارت و موقعیت مکانی املاک

دادنامه بدوى و تجدیدنظر حقوقى

✅چکیده:
حق کسب و پیشه و تجارت صرفاً به‌واسطه موقعیت مکانی املاک مشابه تعیین نمی‌شود بلکه حقی است که مستأجر به‌مرور زمان و به‌واسطه عملکرد اختصاصی خود کسب می‌کند.

?تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
?شماره رای نهایی: ۹۳۰۹۹۷۰۲۶۹۴۰۰۲۲۹
?مرجع صدور: شعبه ۵۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران

✅رای بدوی

دعوی آقای الف.ک. و خانم ع.ن. به وکالت از خواهان‌ها م.ت. و ن.م. به‌طرفیت خواندگان ۱- ع.ت. ۲- الف.ت. به خواسته صدور حکم تخلیه مغازه واقع در پلاک‌های ثبتی ۱۰۹ و ۷۳ و ۴۴/۴۴۰۹ به لحاظ تخریب و نوسازی مطابق بند اول ماده ۱۵ قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۵۶ می‌باشد، حسب محتویات پرونده دادگاه موضوع را به کارشناس ارجاع و کارشناس اولیه حق کسب و پیشه و تجارت خواندگان را به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۴۰۰ ریال اعلام نموده است نظریه کارشناسی به‌ طرفین ابلاغ که وکیل خواندگان اعتراض خود به نظریه را تقدیم و دادگاه موضوع را به هیئت سه‌نفره کارشناسی ارجاع و امضای هیئت مجدداً همان مبلغ اعلامی از ناحیه کارشناس اولیه به میزان ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰/۴ ریال را اعلام نموده‌اند نظریه هیئت به ‌طرفین ابلاغ که مجدداً وکیل خواندگان اعتراض خود را تقدیم نموده است و اشاره به تورم شاخص بانک مرکزی نموده و اینکه قیمت سرقفلی نیز به همان شاخص می‌بایست افزایش پیدا می‌نمود، با توجه به اینکه اعضای هیئت ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که قیمت تعیین توسط کارشناس اولیه بالاتر از قیمت واقعی در زمان کارشناس است فلذا الزاماً نبایست در زمان کارشناسی بالاتر حتماً به قیمت اولیه مبلغی اضافه شود فلذا دادگاه اعتراض وکیل خواندگان را از عداد دلایل خارج و دعوی مطروحه را وارد و ثابت تشخیص و به استناد بند اول ماده ۱۵ قانون روابط موجر و مستأجر و مصوب ۱۳۵۶ و رعایت ماده ۲۸ قانون مذکور حکم بر الزام خواندگان به تخلیه مورد اجاره و تحویل آن به خواهان‌ها صادر و اعلام می‌دارد لازم به ذکر است که خواهان‌ها مکلف به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰/۴ ریال بابت حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت به خواندگان بوده که ظرف سه ماه پس از قطعیت دادنامه می‌بایست به صندوق دادگستری واریز یا ترتیب پرداخت آن به خواندگان را داده واِلا حکم مزبور ملغی‌الاثر خواهد بود رأی صادره حضوری است و ظرف بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه ۱۵۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران

✅رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای ح.ک. به وکالت از آقای ع.ت. به‌طرفیت آقای م.ت. و خانم ن.م. با وکالت آقای الف.ک. نسبت به دادنامه شماره ۹۲۰۴۰۵ مورخ ۹/۵/۱۳۹۲ صادرشده از سوی شعبه ۱۵۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران که طی آن تجدیدنظرخواه به‌اتفاق آقای الف.ت. محکوم به تخلیه مورد اجاره مغازه واقع در پلاک‌های ثبتی ۱۰۹ و ۷۲ و ۴۲/۴۴۰۹ به لحاظ لزوم تخریب و نوسازی آن با دریافت ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰/۴ ریال بابت حق سرقفلی و کسب و پیشه شده‌اند خلاصتاً این است که رقم تعیین‌شده توسط هیئت کارشناسان بابت حق سرقفلی و . . . بسیار کمتر از ارزش واقعی حقوق تجدیدنظرخواه است و لذا تقاضای جلب نظر هیئت هفت‌نفره کارشناسان را نموده است به اعتقاد این دادگاه تجدیدنظرخواهی به‌گونه‌ای نیست که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم آورد و با هیچ‌یک از جهات موضوع ماده ۳۴۸ از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مطابقت ندارد چراکه به موارد اعتراض وی نسبت به نظر کارشناس توسط هیئت کارشناسی منتخب دادگاه بدوی رسیدگی شده و به‌علاوه حق کسب و پیشه حقی نیست که به‌صرف موقعیت مکانی مشابه در ملک آن‌گونه که وکیل تجدیدنظرخواه نوشته، قابل‌تشخیص باشد بلکه حقی است که واحد کسب و پیشه به‌مرور زمان و به‌واسطه عملکرد اختصاصی خود کسب می‌کند بنابراین دادگاه ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را که از حیث رعایت مقررات و تشریفات دادرسی ایرادی متوجه آن نیست به استناد ماده ۳۵۸ همان قانون تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه ۵۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات