logo
logo
در برآورد خسارت به اراضى و املاک ناشى از فعل و قصور همسایه…

✅در برآورد خسارت به اراضى و املاک ناشى از فعل و قصور همسایه ، چه نکاتى را باید در نظر گرفت؟

?لایحه قانونی راجع به رفع تجاوز و جبران خسارات و املاک
مصوب ۲۷/ ۹ / ۱۳۵۸ هجری شمسی

ماده واحده – در دعاوی راجع به رفع تجاوز و قلع ابنیه و مستحدثات غیرمجاز در املاک مجاور، هر گاه محرز شود که طرف دعوی یا ایادی قبلی او قصد تجاوز نداشته و در اثر اشتباه در محاسبه ابعاد یا تشخیص موقع طبیعی ملک یا پیاده کردن نقشه ثبتی یا علل دیگری که ایجاد کننده بنا یا مستحدثات از آن بی اطلاع بوده، تجاوز واقع شده است و میزان ضرر مالک هم، با مقایسه با خساراتی که از خلع ید و قلع بنا و مستحدثات متوجه طرف می شود به نظر دادگاه، نسبتا جزئی باشد، در صورتی که طرف دعوی قیمت اراضی مورد تجاوز را طبق نظر #کارشناس منتخب دادگاه، تودیع نماید، دادگاه حکم به #پرداخت_قیمت اراضی و #کلیه_خسارات وارده و اصلاح اسناد مالکیت طرفین دعوی می دهد. در غیر این صورت، حکم به خلع ید و قلع بنا و مستحدثات غیرمجاز خواهد شد.

تبصره ۱ – منظور از قیمت اراضی در این ماده بالاترین قیمت آن از تاریخ تجاوز تا تاریخ صدور حکم، خواهد بود.

تبصره ۲- در صورتی که تجاوز به اراضی مجاور موجب کسر قیمت باقیمانده آن نیز بشود، در احتساب ضرر مالک اراضی، منطور خواهد شد.

تبصره ۳- مقررات این قانون نسبت به دعاوی مطروحه ای که تا تاریخ لازم الاجراع شدن این قانون، به حکم قطعی منتهی نشده لازم الرعایه است و هر گاه حکم قطعی صادر شده و هنوز اجراع نشده باشد، ذینفع می تواند با استناد به این قانون، ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ لازم الاجراع شدن این قانون، تقاضای اعاده دادرسی کند.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات