logo
logo
در صورت عدم درج اختیار انتقال مال به خود وکیل در وکالت‌نامه…

✅چکیده:
در صورت عدم درج اختیار انتقال مال به خود وکیل در وکالت‌نامه، وکیل فاقد این اختیار است و سند رسمی انتقال ملک به خود وکیل که بر اساس این وکالت‌نامه تنظیم شده قابل ابطال است.

?شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۱۶۰۱۳۸۴

✅راى ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ تجدیدنظر:

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ف.ص. با وکالت آقای م.ز. و م.گ. به طرفیت۱ ـ آقای ب.پ.۲ ـ دفترخانه اسناد رسمی شماره … تهران به سر دفتری آقای ح.ه. از دادنامه شماره ۱۰۷۸ مورخه ۳/۱۰ /۹۰ صادره از شعبه ۱۱۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن صدور حکم بر بطلان دعوی مطروحه از ناحیه تجدیدنظرخواه به خواسته ابطال سند انتقال شماره ۲۲۸۸۶ مورخه ۱۱/۳/۸۸ تنظیمی در دفترخانه … و ایضاً الزام تجدیدنظرخوانده ردیف اول به استرداد سند مالکیت ملک به پلاک ثبتی ۵۷۲/۹۳ بخش ۱۱ تهران، به انضمام خسارت دادرسی است.

دادگاه در این مرحله از دادرسی پس از بررسی مندرجات پرونده و مداقه در مفاد وکالت‌نامه مستند دعوی تجدیدنظرخواه، من حیث‌المجموع تجدیدنظرخواهی به عمل آمده را وارد دانسته به لحاظ مغایرت دادنامه تجدیدنظرخواسته با مقررات قانونی، دادگاه دادنامه مذکور را شایسته نقض می‌داند زیرا اگر چه تجدیدنظرخوانده ردیف یک آقای ب.پ. وکیل وکالت‌نامه شماره ۱۴۳۸۸ مورخه ۱/۲/۷۱ تنظیمی در دفترخانه ۵ بومهن حوزه ثبتی دماوند بوده و مطابق اختیارات داده شده در وکالت‌نامه حق، انجام مفاد وکالت را داشته مع‌الوصف در اختیارات تصریح شده، تجدیدنظرخوانده ردیف اول آقای ب.پ. حق انتقال مورد وکالت از جمله پلاک ثبتی موضوع دعوی به نام خود را نداشته به عبارت دیگر چنانچه قصد موکل وکالت‌نامه تفویض اختیار به تجدیدنظر خوانده ردیف اول به‌عنوان وکیل خود در جهت انتقال پلاک یاد شده به نام خود را داشت قطعاً مراتب را در وکالت‌نامه استنادی تصریح می‌نمود.

عدم تصریح مراتب مذکور، به منزله عدم اختیار وکیل در انتقال پلاک ثبتی مورد وکالت به نام وکیل می‌باشد و چون اقدام تجدیدنظرخوانده ردیف اول به‌عنوان وکیل وکالت‌نامه شماره ۱۴۳۸۸ مورخه ۱/۲/۷۱، در انتقال پلاک ثبتی یاد شده به نام خود از مصادیق اقدام #معامله_فضولی بوده و در مانحن‌فیه، تجدیدنظرخواه به‌عنوان #مالک و موکل وکالت‌نامه فوق‌الاشاره انتقال به عمل آمده را #تنفیذ نمی‌نماید لذا انتقال انجام شده در اساس محل خدشه بوده دادگاه با انطباق تجدیدنظرخواهی با بند ه ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته، دعوی خواهان پرونده نخستین را نسبت به آقای ب.پ. وارد دانسته، ضمن ابطال سند انتقال شماره ۲۲۸۸۶ مورخه ۱۱/۳/۸۸ تنظیمی در دفترخانه … تهران، آقای ب.پ. را به #استرداد_سند_مالکیت_ملک تحت پلاک ثبتی ۵۷۲/۹۳ بخش ۱۱ تهران و ایضاً پرداخت خسارت دادرسی در حق خواهان پرونده نخستین محکوم می‌نماید. رأی صادره به استناد ماده ۳۵۸ قانون مذکور اصدار یافته و قطعی است.

در خصوص تجدیدنظرخواهی به عمل آمده راجع به قرار_رد_دعوی صادره راجع به تجدیدنظر خوانده ردیف دوم، نظر به اینکه در این بخش دادنامه تجدیدنظرخواسته موافق با مقررات قانونی اصدار یافته و تجدیدنظرخواهی به عمل آمده، با هیچ‌یک از شقوق مختلف ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی منطبق نمی‌باشد، دادگاه ضمن رد تجدیدنظرخواهی به عمل آمده به استناد ماده ۳۵۳ قانون مذکور عیناً قرار تجدیدنظرخواسته را در این بخش تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
?شعبه ۱۶دادگاه تجدیدنظر استان تهران

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات