logo
logo
دفاع در قبال دعوی استرداد ثمن بواسطه فسخ معامله

✍️ دفاع در قبال دعوی استرداد ثمن بواسطه فسخ معامله

?در مواردی ممکن است که شخصی حقیقی یا حقوقی دعوایی را به طرفیت موکل، دایر بر استرداد ثمن معامله بواسطه فسخ قرارداد فی مابین در دادگاه حقوقی مطرح کرده باشد.
?در چنین مواردی در صورتی که به عنوان وکیل خوانده دعوی در جریان رسیدگی به پرونده قرار داشته باشیم، باید به این نکته اساسی توجه و دقت داشته باشیم که آیا خواهان نسبت به اعلام مراتب فسخ قرارداد به موکل اقدامی کرده است یا نه؟
?همچنین در صورتی که خواهان، مقدمتاً نسبت به اعلام مراتب فسخ به موکل اقدام کرده است، آیا نسبت به مراجعه به مراجع قضایی برای تأیید و اثبات مراتب فسخ قرارداد اقدام کرده است یا نه.
?بدیهی است که اگر خواهان دعوی اقدامی در جهت اعلام مراتب فسخ قرارداد به انجام نرسانده باشد، اصولاً ادعای فسخ و مآلاً دعوی استرداد ثمن معامله مسموع نبوده و سرنوشت چنین دعوایی از قبل معین است.
?لیکن در مواردی که خواهان مقدمتاً نسبت به اعلام مراتب فسخ قرارداد به خوانده اقدام کرده و مثلاً طی اظهارنامه ای مراتب فسخ یک طرفه قرارداد را به لحاظ وجود خیارات قانونی یا قراردادی به موکل اعلام داشته است لیکن اقدامی در مراجعه به دادگاه برای تأئید و اثبات وقوع فسخ به انجام نرسانده؛ دفاعی به شرح ذیل تدارک خواهیم دید.
?مقدمتاً ضروری است که یادآوری کنیم حتی درج عباراتی از این قبیل در قراردادها که:”بایع حق دارد معامله را به صورت یک طرفه فسخ و بدون مراجعه به مراجع قضایی، مورد معامله را به دیگری واگذار نماید” تکلیف مدعی فسخ را در مراجعه به دادگاه برای تأیید وقوع فسخ قرارداد از بین نخواهد برد؛ زیرا احراز وقوع فسخ و صحت آن به هر حال مستلزم رسیدگی قضایی است.
?از این رو در مقام دفاع از خوانده در قبال دعوایی با این اوصاف عنوان خواهیم داشت:
?نظر به اینکه خواهان، متعاقب اعلام مراتب فسخ قرارداد به موکل، اقدامی در راستای تأیید مراتب فسخ قرارداد در مراجع قضایی بعمل نیاورده تا دادگاه ذی صلاح با بررسی صحت و سقم موضوع، مراتب وقوع فسخ را احراز و نسبت به تأیید و اعلام فسخ قرارداد اقدام نماید و به بیانی دیگرچون پس از اعمال حق فسخ توسط ذوالخیار، بایستی این حق توسط مراجع قضایی تأیید و اثبات گردد که معذالک چنین مستندی از سوی خواهان در پرونده ارائه نشده است و صرف تخلف قراردادی موکل، موجبات استحقاق خواهان برای مطالبه و استرداد ثمن معامله را فراهم نمی کند، از این رو نظر به اینکه دلیلی بر صحت وقوع فسخ قرارداد توسط خواهان ارائه نشده است؛ لذا از دادگاه محترم صدور قرار رد دعوی خواهان مورد استدعاست.
?چنین دفاعی می تواند نتایج مثبت و قابل توجهی در پرونده برای وکیل در بر داشته باشد✒️.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات