logo
logo
دلالی و حق العمل کاری

✍️دلالی و حق العمل کاری

?مطابق ماده ۳۳۵ قانون تجارت، دلال ڪسی است ڪه واسطہ انجام معامله اے مے شود و یا براے ڪسی ڪه مے خواهد معاملہ اے انجام دهد، طرف معاملہ پیدا مے ‌ڪند و براے انجام این ڪارها اجرت (دستمزد) دریافت مے ڪند.

?نمونه بارز دلالان طبق تعریف قانون تجارت، ((مشاوران املاڪ)) هستند.

?تڪالیف قانونے دلال عبارت است از:

۱⃣??مطلع ڪردن طرفین معاملہ از جزئیات معاملہ (حتے اگر دلالے را فقط برای یڪی از طرفین انجام دهد، باید هر دو طرف را مطلع ڪند)

۲⃣??نگهدارے نمونه ڪالا

۳⃣??امڪان دلالے براے چند نفر بطور هم زمان تنها به شرط مطلع ڪردن همہ آنها از این موضوع وجود دارد

۴⃣??دلال مجاز به دریافت مبلغ معاملہ متعلق به طرفین، پرداخت بدهے معاملہ ڪنندگان و به اجرا گذاشتن تعهدات ایشان نیست، مگر این ڪه در این سہ مورد اجازه نامہ مخصوص داشتہ باشد.

✴️??حق العمل ڪارے

حق العمل ڪاری نیز مانند دلالے از مشاغلے است ڪه در قانون تجارت به رسمیت شناختہ شده است. مواد ۳۵۷ به بعد قانون تجارت به بحث حق العمل ڪاری مے پردازد.

?مطابق ماده ۳۵۷ قانون تجارت، حق‌العمل ڪار ڪسی است ڪه به اسم خود ولے به حساب شخص دیگر، معاملاتے انجام مے دهد و در مقابل این ڪار، حق‌العمل یا همان اجرت دریافت مے ‌دارد.

?تفاوت حق العمل ڪار با دلال

‼️??دلال به نام دیگران و به حساب آنان معاملہ می ڪند و تنها واسطہ معاملہ است

‼️??حق العمل ڪار، با این ڪه به حساب دیگران معاملہ مے ڪند و خودش سرمایہ گذار نیست، اما خودش طرف معاملہ قرار مے گیرد و معاملہ را انجام مے دهد در نهایت، وجوهے ڪه از معاملہ به دست آورده و یا چیزے ڪه از معاملہ حاصل شده را در اختیار آمر (ڪارفرما) مے گذارد و از او تنها دستمزد مے گیرد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات