logo
logo
رسیدگى به حدود ۱۵/۵میلیون پرونده قضایی در سال گذشته

✅رسیدگى به حدود ۱۵/۵میلیون پرونده قضایی در سال گذشته /افزایش و جذب قضات و بهره‎گیری از دادرسی الکترونیک اولویت دستگاه قضا است

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان محمدباقر ذوالقدر با روسای دادگستری‌ها، دادستان‌ها، قضات و کارکنان دادگستری استان ایلام دیدار کرد.

معاون راهبردی قوه قضاییه در ابتدای این دیدار صمیمانه با تسلیت ایام اربعین حسینی از فداکاری ها و رشادت های مردم ایلام در هشت سال دفاع مقدس به نیکی یاد کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های انسانی و جغرافیای بالقوه این استان می توان شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش این استان مرزی در آینده نزدیک بود.

وی در ادامه با تقدیر از خدمات شایان توجه دستگاه قضایی استان اعم از دادسراها، دادگستری ها و سازمان های تابعه با توجه به محدودیت‌ها و محرومیت‌های موجود در استان ایلام خاطرنشان کرد: خدمت به مردم و رضایت آنان، انشالله رضایت خداوند را همانگونه که وعده داده شده است در پی خواهد داشت.

ذوالقدر استقلال قوه قضاییه را از برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیان کرد و افزود : در کمتر جایی از دنیا این مدل نظام قضایی دیده می شود.

این مقام مسئول قوه قضاییه را قوه ای مستقل و با شرح وظایف مشخص در قانون توصیف کرد و گفت: هیچ شخص یا مرجعی نمی تواند در صدور حکم قاضی اعمال نظر کند.

وی اجرا و برقراری عدالت را محوری‌ترین رسالت قوه قضائیه دانست و تصریح کرد: این استقلال شایسته قوه قضائیه است و در هیچ دوره‌ای به سمت گروه یا جناح خاصی تمایل پیدا نکرده است.

معاون راهبردی قوه قضاییه اجرای عدالت، رسیدگی به دعاوی مردم و دولت، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نظارت بر پیکره دستگاه‌های اجرایی، پیشگیری از جرم، اصلاح مجرمین، تعقیب و مجازات مجرمین و … را از مهمترین وظایف قوه قضاییه عنوان کرد.

? کمتر کسی امروزه از انحراف و لغزش مصون است و این مسئله باید مورد توجه همه افراد به ویژه شما خدمتگزاران در دستگاه قضایی باشد.

وی با اشاره به اهداف نظارت ها‌ی انجام گرفته محوری‌ترین مسئله را در بازرسی‌ها پیشبرد برنامه‌های از پیش تعیین شده، نگاه سیستمی به برنامه چهارم توسعه قضایی و شناسایی مشکلات و کمبود‌های احتمالی در کلیه امور قضایی و اداری بیان کرد.

ذوالقدر در ادامه تشریح کرد: نتایج کلیه اقدامات انجام گرفته به همراه پیشنهادات و برنامه‌های راهبردی به سمع و نظر ریاست قوه قضاییه خواهد رسید.

?حدود ۱۵/۵میلیون پرونده قضایی در سال گذشته با همت قضات شریف کشور مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این مطلب که این تعداد پرونده قضایی در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، تصریح کرد: قوه قضاییه در صدد است با اقدامات فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم با همکاری و مساعدت کلیه نهاد‌های مسئول در آینده نزدیک این روند را کاهش دهد.

این مقام مسئول افزایش و جذب قضات، بهره گیری هرچه بهتر از دادرسی الکترونیک و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین را از مهمترین شاخص‌های قوه قضاییه در کاهش اطاله دادرسی، دادرسی عادلانه، توسعه حقوق شهروندی و رضایت بیش از پیش ارباب رجوع دانست و این موارد را از اولویت‌های دستگاه قضا از ابتدای حضور آیت الله لاریجانی در قوه قضاییه تا کنون نام برد.

ذوالقدر در این نشست ضمن اشاره به برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سهم قوه قضاییه در اجرای این برنامه تشریح کرد: در بودجه عمومی دولت سهم قوه قضاییه ۲٫۹ درصد پیش بینی شده است.

?تحقق اعتبارات پیش بینی شده یقینا در ارائه خدمات هرچه بهتر و رعایت بیش از پیش حقوق شهروندی در قوه قضاییه نقش اساسی و مهمی خواهد داشت.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات