logo
logo
سامانه ابلاغ الکترونیک و راهنمای استفاده از آن

سامانه ابلاغ الکترونیک بر اساس الزامات قانونی مندرج در ماده ۵۷۹قانون آیین دادرسی کیفری و آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی مصوب ۵۹۵۹/۹/۴۲توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه طراحی شده است.
بر اساس این قانون و آیین نامه صورت و محتوای الکترونیکی اسناد و ابلاغ از طریق این سامانه کافی و معتبر است و نمیتوان صرفاً به لحاظ شکل و نحوه تبادل اطلاعات الکترونیکی از اعتبار بخشیدن به آثار قانونی آن خودداری نمود. همچنین اقدامات موازی غیر الکترونیکی در این راستا ممنوع میباشد.
سامانه ابلاغ، سامانهای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی،کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است. بر اساس سامانه مذکورکلیه ابلاغهای صادره به اشخاص و پیوستهای آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال میگردد. حساب کاربری، عبارت است ازنشانی الکترونیکی که هریک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی یک شناسه کاربری و گذار واژه است.
مقدمه استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک ثبت نام در «سامانه ثبت نام الکترونیک (ثنا)» میباشد. پس از ثبت نام درسامانه مذکور و دریافت رمز عبور جهت استفاده از سامانه ابلاغ به طرق زیر عمل میشود:

 

ورود به سامانه ابلاغ

افراد از طریق «پیامک» و یا «پست الکترونیکی» ارسالی از ناحیه قوه قضائیه به نشانیهای معرفی شده توسط مخاطب در سامانه ثنا از صدورابلاغیه اطلاع حاصل و جهت رؤیت به «سامانه ابلاغ» مراجعه مینمایند.
کاربر جهت ورود به سامانه فوق پس از ثبت نام در سامانه ثنا، در درگاه عدل ایران به نشانی:
www.adliran.ir بخش، خدمات ویژه، گزینهسامانه ابلاغ الکترونیک را بر خواهد گزید. با انتخاب این گزینه کاربر به سامانه ابلاغ وارد خواهد شد.
برای دسترسی مستقیم به سامانههای ثنا و ابلاغ میتوان از نشانیهای زیر استفاده کرد:


sana.adliran.ir :سامانه ثنا
eblagh.adliran.ir
:سامانه ابلاغ

در بخش چپ سامانه، اطلاعات امنیتی ارائه میگردد که کاربر باید در استفاده از سامانه به آن توجه نماید.
در نوار بالای صفحه سامانه ابلاغ الکترونیک پنج گزینه قرارداد.
صفحه اصلی: با انتخاب این گزینه کاربر به صفحه اولیه سامانه ابلاغ ارجاع داده میشود. در صورتی که در بخش های بعدی به یکی از گزینه های سامانه مراجعه نماید، با انتخاب این بخش به صفحه اولیه بازخواهد گشت.
سامانه خدمات الکترونیک قضایی سخا: سخا که اختصار سامانه خدمات الکترونیک قضایی میباشد و سامانهای الکترونیکی است که دربستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا و نمایندگان قانونی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، کارشناسان یا ضابطان قضاییجهت مدیریت و اجرای انواع خدمات قضایی از قبیل طرح شکایت یا دعوا، اعلام جرم، ارسال لوایح، ابلاغ اخطاریه و احضاریه است و مرکز آمار راطراحی و راهاندازی نموده است. با انتخاب این گزینه کاربر به صفحهای که از طریق آن به سامانه ابلاغ وارد شده، مراجعه و میتواند اطلاعات واقدامات لازم مرتبط با پرونده خود را از این طریق انجام و دریافت نماید.
سامانه ثبت نام الکترونیکی ثنا: ثنا اختصار سامانه ثبت نام الکترونیکی میباشد و عبارت است از سامانهای الکترونیکی است برای ثبت نامکه مراجعان به قوه قضائیه اعلام مینمایند. با انتخاب این بخش کاربر به صفحه ثبت نام هدایت میشود و تغییرات لازم را در حسابکاربری خود در صورت لزوم اعمال خواهد نمود. به عنوان مثال انجام فرایند تغییر رمز در سامانه از این طریق امکانپذیر میباشد.
خروج: در صورت انتخاب این گزینه پس از ورود به سامانه ابلاغ کاربر میتواند از سامانه فوق خارج و به صفحه ورود شناسه ملی و رمز انتقال یابد و با ورود مشخصات با حساب کاربری جدید به سامانه ورود یابد.
تنظیمات: با انتخاب این گزینه ردیفی مشتمل بر فهرست رنگها در اختیار کاربر قرار میگیرد و میتواند رنگ صفحه ابلاغ الکترونیک خود را براین اساس تغییر دهد.شخص حقیقی. در صورتی که شخص دارای حساب کاربری، فرد حقیقی باشد، جهت ورود به سامانه گزینه شخص حقیقی را انتخاب خواهد نمود در این صورت اقلام، شناسه ملی، رمز شخصی، کد امنیتی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که با ثبت اطلاعات آنها کاربر قابلیت ورود به سامانه را خواهد داشت.
شماره ملی:
در این بخش کاربر شماره ملی خود را به صورت کامل وارد خواهد نمود.
رمز شخصی: در این بخش کاربر رمز شخصی خود را که در زمان ثبت نام در سامانه ثنا از طریق پیامک دریافت نموده است واردخواهد نمود. لازم به ذکر است همانگونه که در متن پیامک ارسالی مشخص است کاربر میبایست پس از ورود به سامانه نسبت بهتغییر رمز عبور و تخصیص رمز جدید اقدام نماید.
کد امنیتی: در این بخش کاربر ارقام و یا حروفی را که در زیر بخش کد امنیتی، لحاظ شده است، وارد خواهد نمود.
نکته: کاربر میتواند با انتخاب گزینه موجود در کنار کد امنیتی نسبت به تغییر کد فوق اقدام نماید.
شخص حقوقی: در صورتی که شخص دارای حساب کاربری فرد حقوقی، شامل شرکت، سازمان و ارگان عمومی و خصوصی باشد، جهت ورود به سامانه این بخش انتخاب خواهد شد. در این صورت اقلام، شماره ملی، رمز شخصی، شناسه حقوقی، کد امنیتی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که با ثبت اطلاعات آنها قابلیت ورود به سامانه امکانپذیر میباشد
شناسه حقوقی: هر سازمان شرکت و ارگان عمومی و خصوصی علاوه بر شماره ثبت دارای بک شناسه ملی میباشد که بیانگر شماره یکتای آن شخص حقوقی در سطح کشور است. شماره فوق در این بخش درج میگردد.
شماره ملی: منظور از شماره ملی در خصوص اشخاص حقوقی، شماره ملی مدیران مجاز شرکت است که به عنوان نماینده در سامانه ثنا ثبت نام نمودهاند. به عنوان مثال در صورتی که مدیرعامل ثبت نام کننده شخص حقوقی در ثنا باشد. کد ملی وی به عنوان استفادهکننده مجاز در این قسمت باید ثبت شود.
* در صورتی که در کنار هر بخش این گزینه قرار گیرد، تکمیل اطلاعات آن بخش برای کاربر اجباری خواهد بود و کاربر میبایستنسبت به تکمیل اقلام آن اقدام نماید.

رمز عبور خود را فراموش کرده ام:
در صورتی که رمز عبور تخصیص یافته به کاربر فراموش شده باشد. جهت فرایند دریافت رمز جدید ابتدا میبایست بخش «رمز عبور خود را فراموش کردهام» انتخاب شود. در این صورت کاربر به سامانه خدمات الکترونیک قضایی بخش «سامانه ثنا» هدایت خواهد شد.

جهت دانلود فایل راهنمای کامل سامانه ابلاغ الکترونیک بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

 

موضوعات