logo
logo
شرایط تکنسین بررسی صحنه جرم

پژوهشکده حقوق:

✍️پلیس علمی

?شرایط تکنسین بررسی صحنه جرم:

بررسی صحنه جرم کاری است کاملآ فنی و تکنیکی و به همین دلیل به متصدی آن تکنسین بررسی صحنه جرم اطلاق می‌شود و باید واجد شرایط ذیل باشد تا بتواند وظایف و محوله را به نحو مطلوب انجام دهد:
الف) تقوا و عزت نفس (درستی و امانت‌داری) . تکنسین بررسی صحنه جرم جز اولین کسانی است در صحنه جرم حاضر می‌شود و چنانچه حین انجام وظیفه با اشیاء و اموال قیمتی یا جاذبه‌های فریبنده دیگر مواجه گردید، باید بتواند بر نفس خود کاملآ مسلط باشد و فریب شیطان را نخورد و هیچ‌گونه طمعی نسبت به آن‌ها پیدا نکند.
ب) علاقه و ایمان به کار. اصولاً در هر کاری علاقه وایمان به آن کار یکی از ارکان اصلی و موثر موفقیت است و تخصص و تجربه بدون علاقه وایمان به کار نتیجه مطلوبی ندارد.طبعآ در بررسی صحنه جرم هم چنان کسی از روی علاقه و ایمان به کارهای پلیسی و کشف جرم به این کار اشتغال ورزد، در کارش موفق است وگرنه چنانچه از روی اکراه یا ناچاری و یا صرفآ اجرای دستور باشد،نتیجه مطلوب عاید نمی‌شود.
ج) سلامت جسمانی.تکنسین بررسی صحنه جرم باید از سلامت کامل جسمانی برخوردار بوده و به ضعف جسمانی،ضعف بینایی،کوررنگی،شب کوری و عدم مهارت در تشخیص اشیاء و رنگ‌ها مبتلا نباشد.
د)روحیه قوی. کسی که صحنه جرم را بررسی می‌کند،باید دارای روحیه قوی باشد و در قبال مشاهده صحنه‌های جنایی و احیاناً دل خراش خود را نبازد.
هه) پشتکار و استقامت. داشتن پشتکار و استقامت در کارها و استقامت در مقابل ناملایمات از ضروریات کار بررسی صحنه جرم است.
و) دقت و هوشیاری. تکنسین بررسی صحنه جرم باید هوشیار و دقیق باشد تا بتوان دلایل واقعی را از چیزهای گمراه‌کننده تشخیص دهد و مرتکب اشتباه نشود.
ز)حافظه قوی. تکنسین بررسی صحنه جرم باید دارای حافظه قوی باشد تا در انجام وظایف محوله دچار غفلت و فراموشی نگردد.
ح) آموزش و تجربه. تکنسین صحنه جرم باید در زمینه شناخت ارزش دلایل مادی از نظر حقوقی و علمی ،نحوه بررسی صحنه جرم،استفاده از وسایل بررسی صحنه جرم، عکاسی،انگشت‌نگاری،قالب‌گیری،تهیه کروکی و نیز کمک به انجام امور آزمایشگاهی و حتی کمک‌های اولیه پزشکی آموزش لازم را دیده و تجربه کسب کرده باشد.
افزون بر آن،تکنسین بررسی صحنه جرم باید به وسایل مورد نیاز از قبیل دوربین عکاسی،وسایل تهیه کروکی،یادداشت‌برداری،جمع‌آوری دلایل و مدارک صحنه جرم، قالب‌گیری و انگشت‌نگاری مجهز باشد و بدون فوت وقت در کوتاه‌ترین زمان ممکن در صحنه جرم حضور یابد و فرصت کافی برای انجام وظیفه محوله در اختیار داشته باشد.
منشور اخلاقی بررسی صحنه جرم که در اولین کنگره بین‌المللی بررسی صحنه جرم در سال ۱۳۸۸ از آن رونمایی شد در رابطه بااخلاق بررسی صحنه جرم به نکات مهمی اشاره دارد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات