logo
logo
صدور چک حامل ممنوع شد

✅صدور چک حامل ممنوع شد/ فرد ورشکسته مجاز به صدور چک نیست

?حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، درتشریح نشست امروز ( یکشنبه ۲۰ اسفند) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت:

?درنشست امروز بررسی طرح اصلاح قانون چک به اتمام رسید، درتبصره یک اصلاحی ماده ۲۱ این طرح تاکید شده که پس از گذشت ۲ سال ازتصویب این قانون تسویه چک تنها درسامانه چکاوک طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه مالک نهایی چک براساس استعلام از سامانه سیال انجام می شود.

? چک هایی که مالک آنها در سامانه سیال ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نخواهد شد و بانک ها مکلف هستند از پرداخت چک خودداری کنند؛ همچنین درتبصره ۲ تصویبی این طرح آمده است که ممنوعیت های این ماده درخصوص اشخاص ورشکسته معسر ازپرداخت محکوم به یا دارای چک برگشتی که به نمایندگی از شخص صاحب حساب اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی اقدام می کند نیز مجری است.

? فردی که ورشکسته می شود نمی تواند چک صادر کند، بلکه شرکت ایجاد کرده و این شرکت چک صادرمی کند، اما دراین تبصره تاکید شده فرد ورشکسته و شرکت نمی تواند چک صادر کنند؛ همچنین درماده ۲۳ مطرح شده است که فرد دارای چک از فرد دیگری می تواند در راستای اجرای احکام دادگستری درخواست اجرای چک کرده و اموال فرد دارای چک را درصورت مشکل مسدود کند.

? از سوی دیگر درماده ۲۱ اصلاحی این طرح نیز آمده است، بانک ها مکلف هستند کلیه حساب های جاری اشخاصی که بیش از یکبار چک بی محل صادر کرده و تعقیب آنها منتهی به صدور مجازات کیفری شده باشد بسته و تا ۳ سال به نام آنها حساب جاری باز ننماید،مسئولان شعب بانکی، همچنین موسسات معتبردولتی حسب مورد با توجه به شرایط و امکانات به یکی از مجازات مقرر درماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری توسط هیات رسیدگی به تخلفات محکوم می شوند./خانه ملت

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات