logo
logo
طلاق همچنان راهکار نخست زوجین برای حل اختلافات خانوادگی

? طلاق همچنان راهکار نخست زوجین برای حل اختلافات خانوادگی/ بهره گیری از خدمات مشاوره ای کلید کاهش آمار طلاق

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی
در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در واکنش به اظهارات قائم مقام مشارکت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر ثبت هر ساعت ۲۱ طلاق در کشور افزایش آمار طلاق را زنگ خطری جدی دانست، گفت: در گذشته طلاق به عنوان آخرین راهکار رفع اختلافات زناشویی کاربرد داشت اما امروزه برخی زوجین با اولین اختلاف به فکر جدایی و طلاق می افتند و به نوعی قبح طلاق در کشور از بین رفته است.

?عدم آشنایی درست زوجین با مهارت های زندگی، هم کفو نبودن، خیانت، مشکلات جنسی، افزایش اجاره بهای مسکن و هزینه های زندگی، نگاه اقتصادی به ازدواج، دخالت های بیجا، اعتیاد و همچنین مشکلات اقتصادی و بیکاری از جمله عوامل موثر در افزایش طلاق است.

?طلاق سلامت روانی و عاطفی خانواده را دچار خدشه می کند

?نبود فرهنگ مشاوره در جامعه باعث شده بسیاری از اختلافات خانوادگی حل نشده باقی بماند و این انباشت اختلافات منجر به طلاق شود البته هر چند بهره گیری از خدمات مشاوره ای پیش، حین و بعد از ازدواج در جهت کاهش آمار طلاق همواره مورد تایید کارشناسان و مسئولان امر است اما همچنان برخی زوجین مراکز مشاوره ای مراجعه نکرده یا آنقدر دیر مراجعه می کنند که مفید واقع نمی شود از سویی تعرفه بالا و همچنین عدم نظارت درست بهزیستی بر مراکز مشاوره ای نیز مزید بر علت شده است.

?سازگاری زوجینی که از مشاوره های پیش از ازدواج استفاده می کنند بیشتر است

? طبق اظهارات مسئولان ذی ربط اجرای پایلوت این مراکز در مشهد کاهش ۸ درصدی طلاق را به دنبال داشته و انتظار می رود با راه اندازی این مراکز در سراسر کشور شاهد کاهش چشمگیر آمار طلاق در تمامی استان ها باشیم.

?فرهنگ سازی و آموزش زوجین آمار طلاق را کاهش می دهد

?پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است و اگر زوجین مهارت های لازم برای انتخاب همسر و حفظ زندگی زناشویی را کسب کنند کانون خانواده و زندگی آنها با طلاق و جدایی از هم گسسته نمی شود.

?زمینه ازدواج جوانان باید تسهیل و مشکلات اقتصادی زوجین برای کاهش طلاق باید رفع شود

? با بیان اینکه زمینه ازدواج جوانان باید تسهیل و مشکلات اقتصادی زوجین برای کاهش طلاق باید رفع شود
? برای این امر باید دولت توجهی جدی به احیای صندوق تسهیل ازدواج جوانان داشته باشد زیرا اغلب زوجین در سال های اول زندگی با مشکلات بیشمار اقتصادی روبرو بوده و این موضوع دامنه اختلافات زوجین را افزایش می دهد.

?ضرورت ارائه مسکن ارزان قیمت به زوج های جوان

? از آنجایی که طبق آمارها با افزایش آمار طلاق در سال های نخست زندگی مواجه هستیم بنابراین دستگاه های متولی باید نگاهی جدی به تامین مسکن زوجین داشته باشند.

?خلاء قانونی در حوزه خانواده دیده نمی شود بلکه با ضعف در اجرای قوانین روبرو هستیم

? خلاء قانونی در حوزه خانواده دیده نمی شود بلکه با ضعف در اجرای قوانین روبرو هستیم
? دولت در برنامه ششم توسعه مکلف به کاهش ۲۵ درصدی آمار طلاق است، ادامه داد: هر چند اکتفا کردن به تصویب قوانین و آیین نامه ها به تنهایی گره ای از مشکل طلاق باز نمی کند اما باید هر چه سریع تر برای تحقق این مهم برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

?سازمان بهزیستی و صدا و سیما در برنامه ششم توسعه مکلف به کاهش نرخ طلاق شدند

?سازمان بهزیستی در این برنامهمکلف شد در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق به میزان ۲۰ درصد سال پایه در طول اجرای برنامه زمینه سازی لازم را از طریق مرکز فوریت‌های اجتماعی و مددکاری جهت پیشگیری از اختلاف و بحران‌های خانوادگی و پیشگیری از وقوع طلاق اقدامات خود را با کمک نهادهای مربوطه گسترش دهد.

همچنین در این برنامه صداسیما موظف شد در برنامه‌های خود ترویج ازدواج، ضد ارزش بودن طلاق و آسیب‌های اجتماعی آن برای زوجین و فرزندان، فرهنگ افزایش پایبندی زوج‌ها به خانواده و حفظ حرمت خانواده را به عنوان محورهای اصلی سبک ایرانی اسلامی مد نظر قرار دهد انتظار می رود با تولید برنامه های مناسب از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما معضل طلاق در کشور کاهش یابد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات