logo
logo
غصب عنوان وکیل دادگستری وصف مجرمانه ندارد

✅چکیده:
غصب عنوان وکیل دادگستری وصف مجرمانه ندارد؛ زیرا وکالت در دادگستری عنوان دولتی محسوب نمی‌شود.

?شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۲۳۰۱۴۸۹

✅رای بدوی

در خصوص اتهام خانم م. فرزند ع. مبنی بر #کلاهبرداری با عنایت به مفاد کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه‌ی ۵ تهران، کپی مدارک ارائه شده که در برگ‌های سوم و چهارم پرونده منعکس می‌باشد، عدم دسترسی به متهم و عدم ارایه‌ی هرگونه دفاع و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده توجه اتهام به وی محرز است.

لذا مستنداً به ماده‌ی یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری به تحمل دو سال حبس و پرداخت مبلغ دویست میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و رد همین مبلغ در حق شاکی(خانم ز.ط.) محکوم می‌گردد.

در مورد اتهام دیگر وی مبنی بر غصب عنوان وکیل دادگستری نظر به اینکه وکالت در دادگستری عنوان دولتی محسوب نمی‌شود و به لحاظ جرم نبودن آن با استناد به اصل ۳۷ قانون اساسی حکم بر برائت صادر و اعلام می‌گردد. رأی محکومیت صادره غیابی و ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف مهلت بیــست روز قابل تجــدیدنظــرخــواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
شعبه ۱۱۶۳ دادگاه عمومی جزایی تهران

✅رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ع. به وکالت از خانم م. نسبت به دادنامه شماره ۰۰۷۹۰-۹۱ مورخ ۱۲/۹/۱۳۹۱ در پرونده کلاسه ۰۰۶۳۶-۹۰۰ ناظر به دادنامه غیابی شماره ۰۰۷۹۰-۹۱ صادره از شعبه ۱۱۶۳ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن خانم م.ک. به اتهام کلاهبرداری به مبلغ دویست میلیون ریال و با احراز بزهکاری و به استناد مواد قانونی و به لحاظ گذشت شاکی به یک سال حبس و پرداخت دو میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است، نظر به اینکه تجدیدنظرخواه در محدوده تجدیدنظر خواهی ایراد و دفاع مؤثری که از جهات شکلی و یا ماهیتی مندرج در ماده ۲۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری باشد، اقامه ننموده و از نظر این دادگاه ایضاً دادنامه تجدیدنظرخواسته منطبق با موازین قانونی و دلایل موجود در پرونده اصدار یافته و ایرادی که موجب نقض باشد، مشهود نیست به استناد بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی کیفری ضمن رد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید و ابرام می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
?شعبه ۲۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران/پژوهشگاه قوه قضاییه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات