logo
logo
فرهنگ استفاده از وکیل باید نهادینه شود

✅رئیس قوه قضاییه:
فرهنگ استفاده از وکیل باید نهادینه شود

اصلی‌ترین دلیل اطاله دادرسی کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی است /فرهنگ استفاده از وکیل باید نهادینه شود/دستگاه قضایی میراث دار مشکلاتی است که هیچ نقشی در شکل گیری آنها نداشته است

موضوع «اطاله دادرسی»؛ یکی از مشکلات اساسی دستگاه قضایی و مراجعه کنندگان

رئیس قوه قضاییه اولین و اصلی‌ترین دلیل اطاله دادرسی را کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع را به طور مکرر در طول سال‌های متمادی با دولت‌ها و مجالس در میان گذاشته ایم، اما متاسفانه مقاومت عجیبی در برابر تامین نیروی انسانی قوه قضاییه وجود دارد و واقعا در چنین شرایطی نمی‌توان از دستگاه قضایی انتظار معجزه داشت. وقتی تعداد پرونده‌ها افزایش داشته، اما متناسب با آن شاهد افزایش نیروی انسانی نیستیم، افزایش زمان رسیدگی به پرونده‌ها طبیعی خواهد بود.

جذب بیش از ۴۰۰۰ قاضی به سیستم قضایی طی ۸ سال

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بدون همکاری دولت و مجلس برای جذب قاضی و کارمند در دستگاه قضایی حل مشکل اطاله دادرسی ممکن نخواهد بود، خاطر نشان کرد: ما برای جذب سالانه ۸۰۰ قاضی که در قانون پیش بینی شده است، طی سنوات مختلف به معنای دقیق کلمه جنگیده ایم. حتی در چند نوبت از مقام معظم رهبری برای حل این مشکل استعانت خواستیم، زیرا دولت‌ها و مجلس همکاری لازم را نمی‌کردند البته در حال حاضر مجلس محترم همکاری بسیار خوبی در این زمینه دارد. بر اساس همین پیگیری‌ها توانستیم طی ۸ سال بیش از ۴۰۰۰ قاضی به سیستم قضایی اضافه کنیم و امروز ۱۱ هزار قاضی مشغول به فعالیت هستند که البته طی این سال‌ها ۲۰۰۰ قاضی نیز بازنشسته یا به دلیل برخی تخلفات از دستگاه قضایی منفصل شده اند.

?یکی از مهمترین دلایل کثرت پرونده‌ها عدم آگاهی مردم از کیفیت تنظیم قرارداد‌ها و روابط حقوقی خود است

رئیس قوه قضاییه در ادامه تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل کثرت پرونده‌ها عدم آگاهی مردم از کیفیت تنظیم قرارداد‌ها و روابط حقوقی خود است که در این زمینه باید فرهنگ استفاده از وکیل نهادینه شود و مردم با انجام مشورت با یک وکیل یا حقوقدان قابل اطمینان، سطح کیفی قرارداد‌ها یا سایر مسائل حقوقی خود را ارتقا دهند تا شاهد شکل گیری بسیاری از پرونده‌ها و وقوع بسیاری از جرایم نباشیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: بسیاری اوقات نیز وکلا از عدم اعتنای دستگاه قضایی گلایه دارند. البته گاهی برخی رفتار‌ها نیز از تعداد معدودی وکلا سرمی زند که قابل توجیه نیست، اما نهایتاً قوه قضاییه باید وکلای دادگستری را از خود بداند، زیرا ما معتقدیم که وکیل خوب به از بین رفتن منشاء بسیاری از دعاوی، جرایم و تشکیل پرونده‌ها و همچنین ارتقای سطح رسیدگی‌ها کمک زیادی می‌کند. در مجموع رابطه معقول، منطقی و صحیحی باید بین وکلا و دستگاه قضایی ایجاد شود تا هم وکلا بتوانند به خوبی دفاع کنند و هم دستگاه قضایی بتواند قضاوت عادلانه‌ای در پرونده‌ها داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه در پایان تاکید کرد: اقتضای تعامل منطقی دستگاه قضایی با وکلای محترم این است که وکلا نیز ارزش‌های لازم اخلاقی، انسانی و اسلامی را رعایت کنند و هدفشان تنها احقاق حق باشد./میزان

موضوعات