logo
logo
مادر صرفاً در صورت غیر بالغ بودن فرزندش می‌تواند مستند به ماده ۶ قانون حمایت خانواده…

#نفقه_فرزند

✅چکیده:
مادر صرفاً در صورت غیر بالغ بودن فرزندش می‌تواند مستند به ماده ۶ قانون حمایت خانواده نفقه وی را از پدر مطالبه کند اما در صورت بالغ بودن فرزند، دادخواست باید توسط خود وی مطرح شود.

?تاریخ رای نهایی:
١٣٩٢/٩/٢٣
?شماره رای نهایی: ٩٢٠٩٩٧٠٢٢۴٠٠١۵٧٨

✅رای بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان خانم هـ .ت. فرزند ب. از طرف فرزند خود بنام خ.ح. به‌طرفیت خوانده آقای الف.ح. فرزند ک. به خواسته صدور حکم مبنی بر مطالبه نفقه جاریه فرزند مشترک از تاریخ ۷/۳/۹۲ تنظیم دادخواست لغایت آینده زمان اجرای حکم مطابق نظر کارشناس دادگاه باملاحظه محتویات پرونده و احراز رابطه پدر فرزندی حسب دلالت مندرجات سند سجلی خواهان ازآنجایی‌که پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدر می‌باشد و خواهان در اولین جلسه دادرسی مطالبه نفقه بر اساس نظریه کارشناس نمودند که دادگاه موضوع را به کارشناس جهت تعیین و برآورد نفقه فرزند مشترک ارجاع که کارشناس محترم در نظریه شماره۹۲/۲۸۶/۳۳۳ مورخ ۱/۷/۹۲ از تاریخ تقدیم دادخواست ماهیانه مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲ ریال (دویست هزار تومان) نفقه تعیین و برآورد نمودند که دادگاه با توجه به اظهارات طرفین و محتویات پرونده و متعارف بودن میزان خواسته خواهان با شرایط اقتصادی جامعه و عدم دفاعیات وجه و محکمه‌پسند از ناحیه خوانده دادگاه دعوی خواهان را وارد دانسته که مستنداً به مواد ۱۲۰۴ و ۱۲۰۶ و ۱۱۹۹ از قانون مدنی حکم بر الزام خوانده به پرداخت ماهیانه مبلغ۰۰۰/۰۰۰/۲ ریال از تاریخ ۷/۳/۹۲ لغایت آینده در حق فرزند مشترک خ.ح. صادر و اعلام می‌گردد رأی صادره حضوری ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد

?رئیس شعبه ۲۸۶ دادگاه عمومی خانواده تهران

✅رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی الف.ح. به‌طرفیت هـ .ت.نسبت به دادنامه شماره ۱۳۱۷مورخه۱۵/۷/۹۲در پرونده کلاسه ۰۳۳۳ صادره از شعبه ۲۸۶دادگاه عمومی حقوقی (خانواده ) تهران که به‌موجب آن حکم به الزام تجدیدنظرخواه به پرداخت ماهیانه دویست هزار تومان از تاریخ ۷/۳/۱۳۹۲ لغایت آینده صادر گردد دادگاه باملاحظه پرونده به دلایل زیر اعتراض تجدیدنظرخواهی وارد نمی‌باشد برابر ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی که حکایت دارد هیچ‌کس را نمی‌توان بعد از رسیدن به سن بلوغ به‌عنوان جنون یا عدم رشد محجور نمود مگر آنکه عدم رشد یا جنون او ثابت‌شده باشد و تبصره یک ماده فوق‌الذکر حکایت دارد سن بلوغ در پسر ۱۵ سال تمام قمری و در دختر نه سال قمری است و ماده ۶ قانون حمایت خانواده حکایت دارد مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضاء ضرورت بر عهده دارد حق اقامه دعوی برای مطالبه نفقه طفل یا محجور را نیز دارد .در این صورت دادگاه باید در ابتدا ادعای ضرورت را بررسی کند برابر شناسنامه خ.ح. متولد ۲/۱۱/۱۳۷۴ می‌باشد با توجه به اینکه فرزند مشترک بالای پانزده سال و سن حضانت می‌باشد و محجوریت وی به اثبات نرسیده است و اینکه فرزند مشترک دیگر طفل نامیده نمی‌شود تا انطباق با ماده ۶ ق حمایت خانواده باشد ولکن طرح دادخواست مادر برای فرزند نظر به اینکه فرزند بالای ۱۵ سال می‌باشد خود فرزند می‌تواند طرح دادخواست نماید و اینکه برابر نص صریح بند پنج ۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی که حکایت دارد کسی که به‌عنوان نمایندگی اقامه دعوی کرده از قبیل وکالت یا ولایت یا قیمومت و سمت او محرز نباشد و با توجه به اینکه فرزند از سن حضانت خارج باشد و لذا دادگاه مستنداً به مواد ۳۵۸ و ۳۵۳ و ۸۴ بند ۵ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه فوق‌الذکر قرار ردّ دعوی ( قرار عدم استماع دعوی خواهان) صادر و اعلام می‌نماید این رأی قطعی است.
?رئیس شعبه ۴۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه/پژوهشگاه قوه قضاییه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات