logo
logo
مجلس اجازه صدور حکم در قالب دیوان اصل نود قانون اساسی ندارد

✅مجلس اجازه صدور حکم در قالب دیوان اصل نود قانون اساسی ندارد

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره تبدیل کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی به دیوان گفت: آنچه در قانون اساسی آمده این است که مجلس شورای اسلامی باید بتواند شکایات مردم از طرز کار سه قوه را بررسی کرده و نتیجه را به افراد شاکی ارائه کند.

? بررسی شکایات در کمیسیون اصل نود را مشابه دیوانیست، مجلس نباید به عنوان قاضی روی این پرونده ها حکم صادر کند بلکه صرفا باید گزارشی از شکایت و نتیجه رسیدگی به آن تهیه شود.

? حتی اگر مجلس در جریان بررسی ها متوجه بروز تخلف یا جرم شود، صرفا باید موضوع را بررسی کرده و نتیجه را برای صدور حکم و پیگیری های بعدی برعهده قوه قضاییه بگذارند.

? از سوی دیگر طرح تشکیل دیوان اصل نودم قانون اساسی به عنوان یک نهاد مستقل ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی دارد چرا که بار مالی به دولت می دهد.

? قوه قضاییه باید به نتیجه بررسی کمیسیون اصل نود درباره شکایات مردمی خارج از نوبت رسیدگی کند، برخی معتقدند قوه قضاییه اطاله دادرسی صورت می دهد اما این مورد در خود مجلس نیز وقت گیر بوده و به زمان نیاز دارد لذا معتقدیم تشکیل دیوان اصل نود ضرورتی ندارد./

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات