logo
logo
مرجع صالح رسیدگی به بزه تهیه فیلم مستهجن و تهدید به انتشار آن

#تهیه_فیلم_مستهجن
#صلاحیت_دادگاه_انقلاب
#صلاحیت_دادگاه_عمومى_جزایى

✅چکیده:
مرجع صالح رسیدگی به بزه تهیه فیلم مستهجن و تهدید به انتشار آن، دادگاه عمومی جزایی است؛ مگر اینکه متهم فعالیت حرفه‎ای در امور صوتی و تصویری یا رایانه‎ای داشته باشد که در صلاحیت دادگاه انقلاب خواهد بود.

?تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
?شماره رای نهایی: ۹۳۰۹۹۷۰۹۲۵۱۰۲۰۰۲

⬅️خلاصه جریان پرونده

در خصوص اتهام آقای ح. دایر بر ایجاد #مزاحمت_تلفنی و #تهدید و #ضررهای_نفسی_و_مالی موضوع کیفرخواست شماره ۱۴۷۰۲۴۹۳-۰۴/۰۳/۹۳ صادره از دادسرای عمومی و انقلاب رشت طبق پرونده شماره بایگانی ۹۳۰۲۵۲ در شعبه ۱۰۹ دادگاه جزایی شهرستان رشت که متهم با تهیه #فیلم_مستهجن از شاکیه آن را وسیله تهدید قرار داده و قصد سوء‎ مالی و اخاذی داشته؛ دادگاه در اجرای ماده ۵ از قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند با رعایت ماده ۱۱ همان قانون، موضوع را از مصادیق بزه ایجاد مزاحمت تلفنی ندانسته بلکه مصداق ماده ۵ قانون فوق تشخیص داده است، که این جرم خارج از صلاحیت این دادگاه و در صلاحیت #دادگاه_انقلاب رشت می‎باشد، لذا #قرار_عدم_صلاحیت به شایستگی دادگاه انقلاب صادر نموده است. دادگاه انقلاب رشت با ارجاع پرونده به شعبه دوم و تشکیل جلسه طبق دادنامه ۳۰۰۱۰۷۰-۲۳/۰۴/۹۳ اعلام می‎کند در خصوص اتهام ح. دایر بر ایجاد مزاحمت تلفنی تهدید به ضررهای نفسی و مالی چون در پرونده هیچ‌گونه اثر تصویری مستهجن که وسیله تهدید صورت گیرد وجود ندارد، لذا موضوع در صلاحیت محاکم عمومی بوده و به صلاحیت دادگاه عمومی رشت اظهارنظر می‎گردد. با حدوث اختلاف پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به شعبه ۳۶ ارجاع شده است.

✅رای دیوان

با توجه به محتویات پرونده و مواد ۷۴۴ و ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی (ماده ۵۵ قانون جرائم رایانه‎ای مصوب ۰۵/۰۳/۸۸ که مواد ۱ تا ۴۵ آن به‌عنوان مواد ۷۲۹ تا ۷۸۲ به بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ منظور شده است روزنامه رسمی ۱۸۷۴۲-۱۷/۰۴/۸۸) و این‌که تهیه فیلم مستهجن و تهدید شرفی با استفاده از آن زمانی در محاکم انقلاب رسیدگی می‎شود که شخص فعالیت حرفه‎ای در #امور_صوتی_و_تصویری یا رایانه‎ای دارد والاّ با مواد مذکور یا ۶۶۹ قانون یادشده در محاکم عمومی رسیدگی می‎شود، بنابراین با تأیید صلاحیت دادگاه عمومی رشت و تأیید قرار عدم صلاحیت شماره ۳۰۰۱۰۷۰-۲۳/۰۴/۹۳ شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی رشت بین دو مرجع مذکور حل اختلاف به عمل می‎آید.
?رئیس شعبه سی و ششم دیوان عالی کشور – عضو معاون/پژوهشگاه قوه قضائیه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات