logo
logo
مسئولیت مدنی ضابطان دادگستری

✍️مسئولیت مدنی ضابطان دادگستری

۱.مسولیت مدنی ناشی از انجام دادن فعل:

مسولیت در این مورد ناشی از انجام دادن فعلی است که مامور در راستای انجام وظایف خود به آن مبادرت می کنند. اگر مامور در انجام دادن فعل ،مقصر نباشد طبق ماده ۱۱قانون مسئولیت مدنی،شخصا مسول نیست و مسئولیت برعهده دولت خواهد بود.مثلا تیراندازی به متهم فراری با رعایت قانون بکار گیری سلاح.

۲.مسولیت مدنی ناشی از فعل همراه با تقصیر:

در این صورت مامور مسولیت مدنی دارد و مسئولیت بر عهده دولت نیست.مثلا می بایست متهمی را دستگیر کند ولی با عدم رعایت قانون به کارگیری سلاح موجب صدمه به متهم می شود.

۳.مسولیت مدنی ناشی از فعل بدون تقصیر:

در صورتی که مامور در انجام وظایف خود تمام قوانین را رعایت نماید اما عملکرد او باز هم باعث خسارت شود مسئولیت برعهده دولت خواهد بود مثلا در تیراندازی به متهم قانون بکار گیری سلاح را رعایت کرده است اما تیر کمانه می کند و به فرد دیگری برخورد می نماید که در اینجا مسئولیت بر عهده دولت است.طبق ماده ۴۷۳قانون مجازات اسلامی :
«هرگاه ماموری در اجرای وظایف قانونی خود،عملی را مطابق مقررات انجام دهد و همان عمل موجب فوت یا صدمه بدنی کسی شود،دیه بر عهده بیت المال است.

تبصره:هرگاه شخصی با علم به خطر یا از روی تقصیر،وارد منطقه ممنوعه نظامی و یا هر مکان دیگری که ورود به آن ممنوع است،گردد و مطابق مقررات ،هدف قرار گیرد،ضمان ثابت نیست و در صورتی که از ممنوعه بودن مکان مزبور آگاهی نداشته باشد،دیه از بیت المال پرداخت می شود.»

۴.مسولیت مدنی ناشی از ترک فعل:

ترک فعل به معنی وظیفه ای است که به موجب قانون یا قراداد بر عهده مامور می باشد،اما مامور وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد.مثلا حفاظت و نگهداری از اماکن به مامور واگذار شود و او ترک پست کرده باشد و خسارتی به آن مکان وارد شود.در این حالت شخص مامور مسئولیت مدنی دارد و می بایست خسارت های وارده را پرداخت نماید.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات