logo
logo
مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

✅مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

?برابر ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ مرجع اعتراض به آرای کمیسیونهای بدوی و تجدید نظر کمیسیون ماده ۱۰۰شهرداری(هر کدام که قطعی شده باشد) دیوان عدالت اداری می باشد و مهلت اعتراض به این آراء برابر تبصره ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری ۳ ماده از تاریخ رای قطعی شده می باشد .لازم به ذکر است که در احتساب مواعد،مطابق ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی هر ماه ۳۰ روز محاسله میگردد بنابراین صرفنظر از دو روز مهلت قانونی ابلاغ و اقدام.جمع مهلت اعتراض به رای برای اعتراض به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ۹۰ روز می باشد در زیر عین متن قوانین مربوط به مواعد،مستخرج از قانون دیوان عدالت اداری و قانون آیین دادرسی مدنی به جهت آگاهی تقدیم میگردد:

ماده ۱۰- صلاحیت و حدود اختیارات دیوان به قرار زیر است:

۱- رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از:

الف- تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه­ها و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری­ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها.

ب- تصمیمات و اقدامات مأموران واحدهای مذکور در بند «الف» در امور راجع به وظایف آنها.

۲- رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون‌های مالیاتی، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها

تبصره ۲ ماده ۱۶- از زمان تصویب این قانون مهلت تقدیم دادخواست، راجع به موارد موضوع بند (۲) ماده (۱۰) این قانون، برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) است. مراجع مربوط مکلفند در رأی یا تصمیم خود تصریح نمایند که رأی یا تصمیم آنها ظرف مدت مزبور در دیوان قابل اعتراض است. در مواردی که ابلاغ واقعی نبوده و ذی‌نفع ادعای عدم اطلاع از آن را بنماید شعبه دیوان در ابتداء به موضوع ابلاغ رسیدگی می‌نماید. در مواردی که به موجب قانون سابق، اشخاصی قبلاً حق شکایت در مهلت بیشتری داشته­اند، مهلت مذکور، ملاک محاسبه است.

ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی – از نظر احتساب موارد قانونی، سال دوازده ماه، ماه سی روز، هفته هفت روز و شبانه روز بیست و چهار ساعت است.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات