logo
logo
«نمره منفی» از الصاق تا محرومیت و ضبط گواهینامه

✅«نمره منفی» از الصاق تا محرومیت و ضبط گواهینامه/ استعلام نمره منفی با سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

سرهنگ احمد کرمی‌اسد رئیس مرکز اجرائیات راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، در مورد جزئیات الصاق نمره منفی به رانندگان متخلف و چگونگی روند ضبط و ابطال گواهینامه اظهار داشت: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات که مصوبه مجلس شورای اسلامی است برای یکسری از تخلفات نمره منفی لحاظ می‌شود.

? علاوه بر بحث جریمه مالی که برای همه تخلفات مسبوق به سابقه است، برای تعدادی از تخلفات علاوه بر جریمه مالی، نمره منفی نیز لحاظ می‌شود.

? ۱۷۲ مورد کد تخلفات راهنمایی در کشور موجود است
?در صورت بروز تخلف، جریمه متناسب با محل تخلف اعم از درون‌شهری، برون‌شهری و راه روستایی تعلق خواهد گرفت.

? تعدادی از تخلفات به علت آنکه در بحث انضباط ترافیکی و وقوع تصادفات مؤثر هستند، علاوه بر بحث جریمه ریالی، نمرات منفی نیز خواهند گرفت.

?از بین ۱۷۲ مورد کد تخلف، برای ۲۰ عنوان تخلف، نمره منفی در نظر گرفته شده که به فراخور اینکه مرتکبین با خودروی شخصی یا عمومی تخلف را انجام داده باشند، نمره منفی متفاوتی می‌گیرند.

?اگر یک سبقت غیرمجاز با خودروی سواری شخصی صورت گیرد به راننده متخلف ۵ نمره منفی و اگر همین تخلف با خودروی عمومی یا سنگین اتفاق افتد، ۱۰نمره منفی به راننده تعلق می‌گیرد.

رئیس مرکز اجرائیات راهور ناجا عناوین ۲۰ عنوان تخلف که نمره منفی به آنها تعلق می‌گیرد را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- انجام حرکات نمایشی

۲-تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر)

۳- تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر)

۴- سبقت غیرمجاز

۵- عبور از چراغ قرمز راهنمایی

۶-حرکت به طور مارپیچ

۷- رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان

۸- حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه

۹- عبور از محل ممنوع

۱۰- تجاوز به چپ از محور راه

۱۱- عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

۱۲- عدم رعایت حق تقدم عبور

۱۳- دور زدن در محل ممنوع

۱۴- استفاده از تلفن همراه

۱۵- نقص فنی مؤثر

۱۶- عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک

۱۷- رانندگی با وسایل عمومی بیش از زمان مجاز

۱۸- عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه

۱۹- عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین محصلین یا پلیس مدرسه

۲۰- عدم رعایت مقررات حمل بار

?در صورتی که راننده در مراحل اول ۳۰ نمره منفی کسب کند گواهینامه به مدت سه ماه ضبط شده و در پایان مدت مذکور با پرداخت جریمه ۶۰۰ هزار ریالی به نفع خزانه عمومی،‌ گواهینامه مسترد خواهد شد.

? در صورتی که پس از سپری کردن مرحله اول، همان راننده مجدداً ۲۵ نمره منفی کسب کند، گواهینامه به مدت ۶ ماه ضبط شده و پس از انقضاء مدت مذکور، راننده با پرداخت ۹۰۰ هزار ریال جریمه به نفع خزانه عمومی، گواهینامه‌اش به وی مسترد خواهد شد.

?اگر راننده‌ای پس از اعمال محرومیت‌های مرحله اول و دوم تخلفات جدیدی را مرتکب شده و ۲۰ نمره منفی بگیرد، گواهینامه‌اش ابطال خواهد شد.

?‌ این فرد بعد از یکسال می‌تواند برابر با مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به نفع خزانه عمومی نسبت به اخذ گواهینامه جدید اقدام کند.

? افرادی که در مرحله اول یا مرحله دوم قرار داشته و هنوز به محرومیت نرسیده‌اند یعنی در مرحله اول ۲۹ نمره منفی و در مرحله دوم ۲۴ نمره منفی دارند، اگر به مدت ۶ ماه هیچگونه تخلف رانندگی مرتکب نشوند تمامی نمرات منفی‌شان بلااثر خواهد شد.

? فردی که در مرحله سوم قرار دارد مشروط به آنکه نمرات منفی‌اش به ۲۰ نرسیده باشد، اگر به مدت یکسال هیچگونه تخلفی مرتکب نشود، تمام نمرات منفی‌اش بلااثر می‌شود.

?رانندگان می‌توانند از طریق سایت راهور ۱۲۰ برای استعلام نمره منفی خود اقدام کنند؛ همچنین ارسال شماره گواهینامه به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ می‌تواند فرد را از تعداد نمرات منفی‌اش آگاه سازد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات