logo
logo
نکاتی چند درخصوص داوری مطابق آیین دادرسی مدنی

? نکاتی چند درخصوص داوری مطابق آیین دادرسی مدنی

?نکته۱: موضوع اختلاف باید قابلیّت ارجاع به داوری را داشته باشد. بنابراین دعاوی ورشکستگی، دعاوی مربوط به اصل نکاح، فسخ آن، طلاق، نَسَب و دعاوی مربوط به اموال عمومی و دولتی بدون تصویب هیأت وزیران و اطلاع مجلس، امکان ارجاع به داوری را ندارند (م ۴۱۶ ق.آ.د.م).

?نکته۲: اگر دعوا در دادگاه بدوی یا تجدیدنظر و یا دیوان مطرح باشد، امکان ارجاع به داوری میسّر است.

?نکته۳: توافق به داوری صرفاً بین متعاقدین آن لازم‌الاتباع است و نسبت به ثالث اثری ندارد.بنابراین نسبت به مجلوب ثالث بلااثر است و حتّی با فوت یکی از طرفین نسبت به ورّاث او هم بلااثر است (مواد ۴۸۱:۴۷۵ ق.آ.د.م)

?نکته۴: بعد از تعیین داور، طرفین حق عزل داور اختصاصی خود را ندارند مگر با تراضی یکدیگر.

?نکته۵: داوری عقدی لازم است،اما استثنائاً با فوت یکی از طرفین دعوا، از بین می‌رود.

?نکته۶: ابتدای شروع مدّت داوری، وقتی است که مترتب بر اعلام قبول داوران موضوع داوری به همه آنان ابلاغ شده باشد و تاریخ ابلاغ به آخرین داور، ملاک شروع داوری است.

?نکته۷: مدّت داوری بر مبنای توافق طرفین تعیین می‌شود و در صورت عدم توافق، مطابق تبصره مادّه ۴۸۴ ق.آ.د.م این مدّت سه ماه است.

?نکته۸: اگر در طول مدّت دادرسی، داور (فوت، محجور یا مستعفی) شود، مدّت داوری تا انتخاب داور جدید، متوقّف می‌شود.

?نکته۹: هر گاه داور در مدّت مورد توافق یا مدّت قانونی نظر ندهد، داوری زائل می‌شود و دادگاه، صالح به رسیدگی است و اگر داور بعد از مدّت داوری نظر بدهد، رأی داور باطل و غیر قابل اجراست.

?نکته۱۰: اگر داور بعد از قبول داوری، بدون عذر موجه از دادن رأی امتناع نماید با صدور حکم قطعی دادگاه تا پنج سال ممنوعیت از داوری محکوم می‌شود. همچنین طبق مادّه ۵۰۱ ق.آ.د.م داور مسؤولیت مدنی هم دارد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات