logo
logo
وقتی قبض برق ملاک تعیین عمر خانه می شود

✅ وقتی قبض برق ملاک تعیین عمر خانه می شود

یکی از تخلفات شایع در بحث ساخت و ساز عدم دریافت پایان کار پس از ساخت است،‌ در حالی که سازندگان ملزم به دریافت این گواهینامه هستند، برای اینکه بتوانند خانه چند سال ساخت را نوساز به بازار عرضه کنند،‌ اقدام به اخذ پایان کار نمی کنند و جالب این است که جریمه ای هم برای تاخیر اعمال نمی شود.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور در این باره تاکید کرد: تاخیر در اخذ پایان کار تخلف است اما عامل احتکار نمی تواند باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از سازندگان به دلیل بدهی هایی که به شهرداری دارند اقدام به اخذ پایان کار نمی کنند و ایرادات در ساخت هم یکی از عواملی است که سازندگان به این دلیل پایان کار نمی گیرند. از سویی دیگر هم در حالی دفاتر اسناد نباید نسبت به ثبت خانه هایی که پایان کار ندارند اقدام کنند اما مرتکب این تخلف می شوند. البته مشاوران املاک هم حق معامله خانه بدون پایان کار را ندارند اما بسیاری از معاملات خارج از بنگاه های املاک انجام می شود. بنابراین مالباخته نهایی خریدار است.

قلی خسروی با بیان اینکه با وجود افزایش این تخلفات دیگر ملاک سن ساختمان پایان کار نیست، گفت: ملاک تعیین عمر خانه را اولین قبض برق خانه در نظر می گیریم چرا که سازندگان ملزم هستند در ابتدای کار نسبت به نصب کنتور برقو آب اقدام کنند. البته تاریخ جواز هم می تواند ملاک باشد اما معمولا این بهانه وجود دارد که الزامی وجود ندارد که بلافاصله پس از اخذ جواز نسبت به ساخت و ساز اقدام کرد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات