logo
logo
چرا نمی‌توان یک وکیل دادگستری را در حین انجام وظیفه بازرسی بدنی نمود؟

✅چرا نمی‌توان یک وکیل دادگستری را در حین انجام وظیفه بازرسی بدنی نمود؟

در گفتگویی که میان من و یکی از همکاران تُرکم درخصوص بازرسی وکلا در ترکیه و ایران صورت گرفت، به ایشان عرض کردم در ایران بازرسی وکیل درحینِ گذر از درب ورودی دادگاه‌ها در دیدگان مردم خصوصاً موکل به یک امر عادی مبدل گردیده و به علت بی‌ثمر بودنِ اقدامات کانون در این زمینه، عملاً خودمان جهت بازرسی سریع‌ترِ کیف و کفش، دست‌وپا می‌شکنیم..!
ایشان سریعاً فرمودند؛ طبق چه قانونی…؟!
ادامه دادم؛ قانون…؟!؟
فرمودند؛ بله قانون…، چون در هیچ کجای دنیا هیچ وکیلی به این صورت مورد بی‌احترامی و بی‌اعتمادی قرار نگرفته است…
گفتم شاید از بابت مسایل امنیتی این راهکار را انتخاب نمودند…
ایشان ادامه داد؛ در ترکیه طبق قانون وکالت ماده ۵۸ مصوب ۲/۵/۲۰۰۱ به‌راحتی نمی‌توان یک وکیل را بازرسی نمود، بنده عرض کردم مگر در ترکیه مانند آمریکا قانون حرف اول را می‌زند؟! گفتند؛ تقریباً بله… و سخن خود را با یک مثال ادامه دادند؛ “اگر یک پلیس بخواهد خودرو یا آفیس و… وکلا را بازرسی نماید، بایستی به دادستان و نماینده‌ی کانون وکلا اطلاع داده تا در محل حاضر شوند و در حضور آنان بازرسی صورت گیرد، به غیر از جرایم مشهود(که وکیل مرتکب آن است و مجازات عمل ارتکابی سنگین است)، بازرسی بدنی وکلا ممنوع می‌باشد…”
در ادامه گفتند؛ اگر به‌راحتی جیب و کیف و کفش وکیل مورد بازرسی قرار گیرد، مردم که در راه احقاق حقوق خود در مقابل حکومت به وکیل متوسل گردیده‌اند، امنیت دفاعی خود را در خطر خواهند دید، لذا قانون جایگاه وکیل دادگستری را تضمین نموده است. به همین علت “امضاء دو وکیل” در کشور ترکیه در حکم دلیل است و می‌تواند منجر به بیکاری یک قاضی گردد…
راستی ما کجا هستیم…؟!؟ وکیل پیمان زمانی

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات