logo
logo
چنانچه صاحب مغازه دارای شاگرد بوده و شاگرد مذکور…

?نظریه مشورتى
✅ سوال
۱- چنانچه صاحب مغازه دارای شاگرد بوده و شاگرد مذکور به فروشندگی بپردازد، مسئول تخلفات ذکر شده در قانون تعزیرات حکومتی مصوب سال ۱۳۶۷ شاگرد مغازه است یا صاحب مغازه؟
۲- چنانچه صاحب مغازه مرتکب یکی از تخلفات موضوع قانون تعزیرات حکومتی مانند گرانفروشی یا کم فروشی و غیره شود و پس از آن مغازه را به دیگری منتقل نماید آیا انتقال گیرنده پاسخگوی فرد قبلی خود خواهد بود یا خیر؟ و اگر انتقال گیرنده نیز تخلف نماید، آیا تخلف او محسوب می ­شود یا تخلف برای بار دوم؟
✅نظریه مشورتى شماره ۱۱۵۱/۷ – ۷۸/۳/۱
۱- مستفاد از قانون تعزیرات حکومتی مصوب سال ۱۳۶۷ و مجازات­هایی که برای اکثر تخلفات ذکر کرده، آن است که صاحب پروانه و در مورد اشتغال بدون پروانه، صاحب مغازه و محل کسب مسئول است نه شاگرد یا شاگردان او؛ زیرا شاگرد مغازه با دریافت مزد از صاحب مغازه بنا به دستور او به فروشندگی می­ پردازد.
۲- چنانچه صاحب پروانه یا صاحب مغازه مرتکب یکی از تخلفات موضوع قانون تعزیرات حکومتی شوند مانند گرانفروشی یا کم فروشی و … و سپس مغازه را به دیگری منتقل نماید، انتقال گیرنده مسئول و پاسخگوی فرد قبلی خود نمی ­باشد و در صورتی که انتقال گیرنده مرتکب تخلف شود، این تخلف برای بار دوم محسوب نمی­ گردد؛ زیرا (واحد) مذکور در قانون مورد بحث ناظر به مغازه و فروشگاه نبوده و ناظر به شخص متصدی آن واحد است.
#اطلاعات_کاربردی
#جریمه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات