logo
logo
چنانچه موکل قبل از اقدام وکیل، خودش مفاد وکالت را اجرا….

✅چکیده:
چنانچه موکل قبل از اقدام وکیل، خودش مفاد وکالت را اجرا و ملک را به غیر منتقل نماید، عمل وی جرم نیست.

?شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۶۹۷۰۰۷۹۰

✅رای دادگاه تجدیدنظر

تجدیدنظرخواهی محکومٌ‌علیها خانم ف. فرزند ص. با وکالت خانم ن. از دادنامه شماره ۲۰۰۳۳۰مورخ ۱۰/۳/۱۳۹۱ دادگاه عمومی جزایی شعبه محترم ۱۰۷۹ تهران که به موجب آن مشارٌالیها به دلیل #انتقال_مال‌غیر به تحمل یک سال حبس و پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی و همچنین پرداخت مبلغ هفتصد میلیون ریال به‌عنوان رد مال محکوم شده است وارد تشخیص داده می‌شود.

زیرا طبق مفاد برگ ۷۳ پرونده خانم ف. مالک سرقفلی یک باب مغازه بوده و حق واگذاری آن را داشته است و در تاریخ ۶/۶/۱۳۹۰ که انتقال سرقفلی به شکات محترم بدوی تحقق یافته است، عملکرد خانم ف. با مانع قانونی روبرو نبوده است.
ضمناً تا حدی که به تشخیص این دادگاه بر می‌گردد مفاد وکالت‌نامه مورخ ۷/۱۱/۱۳۸۶ تنظیمی از سوی خانم ف.ع. برای آقای الف.م. افاده #بیع و یا #صلح_منافع و حقوق نمی‌نماید بلکه تنها وکالت کاری تشخیص می‌گردد و حتی وصف #بلاعزل_بودن_وکالت لطمه‌ای به حقوق موکل وارد نمی‌نماید و چنانچه موکل خود قبل از اقدام وکیل به مورد وکالت عمل نماید، عمل او معتبر و قانونی خواهد بود.
به عبارت دیگر اختیار موکل با #تفویض_وکالت از بین نرفته است و تا هنگامی که وکیل به مورد وکالت عمل نکرده است، موکل می‌تواند نسبت به خصوص مورد طبق اراده خود عمل نماید. مضافاً اینکه در امور کیفری احراز عنصر روانی برای ترتب جزا ضروری است و با توجه به دفاعیات تجدیدنظرخواه مبنی بر اینکه وکالت برای شوهرش تنظیم شده بود و پس از اطلاع وکیل از انتقال مورد وکالت توسط موکل، به دلیل اختلافات خانوادگی که پس از تنظیم وکالت وقوع یافته است، شوهرش اقدام به اجرای مفاد وکالت متعاقب انتقال صورت پذیرفته از سوی اصیل نموده است، به نظر می‌رسد بدون تردید #عنصر_روانی در رفتار خانم ف.ع. مفقود بوده است.
بر این اساس و نظر به اینکه صدور حکم محکومیت کیفری نیازمند یقین قضایی و برهان قاطع دال بر بزهکاری است و بر اساس حدس و احتمال و ظن و گمان صحیح نیست که افراد جامعه مجرم قلمداد و در معرض تحمل مجازات قرار گیرند به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی و تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب با نقض دادنامه معترضٌ‌عنه رأی برائت خانم ف.ع. صادر می‌گردد.
این رأی قطعی است.
?شعبه ۶۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران/پژوهشگاه قوه قضاییه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات