logo
logo
استرداد جهیزیه و مراحل دادخواست آن

✅استرداد جهیزیه و مراحل دادخواست آن

یکی از دعاوی که معمولا پس از طلاق، توسط زوجه ثبت می‌شود، استرداد جهیزیه است. در هیچ بخشی از قانون مدنی، از جهیزیه صحبت نشده و این موضوع به این دلیل است که زوجه وظیفه تامین و آوردن جهیزیه به خانه شوهر را ندارد. به همین دلیل پس از طلاق و یا قبل از آن، هر زمان که بخواهد می‌تواند نسبت به استرداد جهیزیه خود اقدام نماید.

به منظور آن که زن بتواند جهیزیه خود را استرداد نماید باید ثابت کند که اموال مورد ادعا از ابتدا متعلق به خود وی بوده است. معمولا رسم بر این است که قبل از مراسم عروسی و قبل از آن که جهیزیه به منزل شوهر برده شود، لیست تمامی اقلام موجود در جهیزیه طی یک سند عادی که به آن سیاهه گفته می‌شود، به امضای زوجین و شاهدین می‌رسد. بنابراین، زوجه با استناد به این سند هر زمان که بخواهد می‌تواند نسبت به استرداد جهیزیه اقدام نماید.

مراحل دادخواست استرداد جهیزیه

  • اصل بر این است که زن هر زمان که بخواهد می‌تواند جهیزیه خود را حتی بدون اجازه شوهر از منزل خارج نماید.
  • در صورتی که زوج از خروج جهیزیه از منزل ممانعت نماید، زن باید با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، سند ازدواج و نیز سیاهه دربردارنده لیست اقلام جهیزیه به دفتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست استرداد جهیزیه را ثبت نماید.
  • براساس مبلغ خواسته دعوی، پرونده به شورای حل اختلاف و یا دادگاه ارجاع داده می‌شود.
  • در جلسه رسیدگی زوجه باید ثابت کند که: ۱- مالک جهیزیه ادعایی است که براساس سیاهه اثبات می‌شود ۲- جهیزیه را به منزل شوهر برده که با شهود و یا تامین دلیل قابل اثبات است. ۳- عین جهیزیه باقی مانده و بر اساس استهلاک و در طول سالیان از بین نرفته است. ۴- مرد از خروج جهیزیه جلوگیری می‌نماید.

در صورت تحقق شروط فوق، دادگاه زوج را به استرداد جهیزیه محکوم می‌نماید.

وجود فاکتور یا سیاهه

یکی از مهمترین ادله زن برای ثابت کردن این موضوع که اموال مورد ادعا متعلق به خود وی می‌باشد، وجود فاکتور یا سیاهه در استرداد جهزیه است. در مورد سیاهه جهیزیه، باید گفت این برگه که به مثابه یک رسید عادی است زمانی معتبر است که:

  • اولا تمامی جهیزیه به صورت کامل با جزئیات از قبیل تعداد، مدل جنس، حتی رنگ در آن قید شده باشد.
  • دوما حتما به امضای خود شخص داماد رسیده باشد و حتما اثر انگشت بزند.
  • سوما شهودی از هر دو خانواده پای برگه سیاهه جهیزیه را امضا و اثر انگشت بزنند.

بسیاری از خانواده ها قبل از مراسم عروسی به دلیل حفظ احترامات و یا جلوگیری از تنش از گرفتن سیاهه جهیزیه منصرف می‌شوند. اما همین امر در موقع طلاق، محل مناقشه زوجین می‌شود و فرایندهای حقوقی بین آن‌ها را بسیار پیچیده می‌سازد. در حالی که با یک بیان منطقی و بدون پرهیز از تنش می‌توان این برگه را اخذ نمود تا مشکلات بعدی به وجود نیاید.

در مورد فاکتور باید گفت، فاکتور از سیاهه اهمیت بسیار بیشتری دارد. چنانچه فاکتور تمامی اجناس در اختیار زوجه باشد، اصلا نیازی به سیاهه جهیزیه نیست و حتی می‌توان گفت در مراحل رسیدگی به استرداد جهیزیه، برخی دادگاه‌ها فقط فاکتور را به عنوان ادله مالکیت زن بر اموال مورد ادعا قرار دارند.

استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

یکی از مهمترین مباحث میان زوجین در بحث طلاق توافقی استرداد جهیزیه است و معمولا زوجین در مورد این مساله با یکدیگر اختلاف دارند، بخصوص اگر زن مدارکی که مالکیتش را بر وسایل اثبات کند، نداشته باشد.

در این موارد، بهتر است حتما به یک وکیل طلاق توافقی خوب مراجعه شود تا بتواند زوج را برای بازگرداندن وسایل قانع کند. همچنین، زوجین در مورد نحوه استرداد جهیزیه و زمان آن با یکدیگر معمولا مشکل دارند که این امر با وکیل طلاق توافقی قابل حل است. معمولا وکیل در توافق میان زوجین، زمان استرداد جهیزیه را قبل از اجرای صیغه طلاق تعیین می‌کنند.

همچین در صورتی که تعداد و نوع اجناس مهم باشد، برگه ای که شامل تمامی وسایل مورد توافق است را از زوجین دریافت می‌کند تا مشکلی در استرداد جهیزیه به وجود نیاید. در مواردی که اختلاف بین زوجین در مورد زمان برگرداندن جهیزیه بسیار حاد است. معمولا پس از صدور رای طلاق توافقی و قطعیت آن، وکیل زمانی را برای حضور در دفترخانه جهت اجرای صیغه تعیین می‌کند، به گونه ای که زن وسایل خود را از منزل مشترک تخلیه کند و همزمان وکیل طلاق توافقی حکم را اجرا نماید.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات