logo
logo
وجه سفته و مطالبه آن به چه صورت است ؟

✅وجه سفته و مطالبه آن به چه صورت است ؟

یکی از دعاوی مالی مطرح در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف، مطالبه وجه سفته است. سفته یک سند تجاری است که به موجب آن، فرد صادر کننده سفته متعهد می‌شود که مبلغ مندرج در سفته را به صورت عندالمطالبه و یا در زمان مشخص (تاریخ سر رسید سفته) به شخص دیگر بپردازد.

براساس ماده ۳۰۷ قانون تجارت: « سفته طلب سندی است که به موجب آن امضاء کننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید».

ویژگی‌های سفته

برای آن که سفته، دارای اعتبار باشد، باید موارد ذیل در آن درج و رعایت شده باشد:

  • تاریخ صدور: تاریخی است که فرد صادر کننده در آن روز، سفته را به فرد گیرنده سفته تحویل می‌دهد.
  • مبلغ سفته: در حاشیه سفته، معمولا سقف تعهد سفته ذکر شده است. اما برای اعتبار سفته می‌بایست مبلغ دقیق بدهی هم به عدد و هم به حروف در قسمت‌های مشخص شده وارد شود.
  • تاریخ سررسید یا تادیه: تاریخی است که در آن روز می‌بایست مبلغ تعیین شده در سفته توسط فرد صادر کننده به فرد گیرنده سفته پرداخت شود.
  • تعیین گیرنده وجه سفته: هم می‌توان در وجه حامل صادر نمود و هم به جهت اطمینان بیشتر در وجه شخص مورد نظر صادر کرد و علاوه بر حق انتقال به غیر را از وی سلب نمود.
  • ابطال تمبر مالیاتی: این مورد در واقع خرید برگ سفته است که از طریق شعب بانک ملی و یا دکه‌های روزنامه فروشی و … انجام می‌شود.

    واخواست سفته

    یکی از مهمترین کارهایی که فرد گیرنده سفته، در صورت عدم وصول طلب خود باید انجام دهد، واخواست سفته است. در واخواست سفته، فرد دارنده سفته می‌بایست ظرف مدت ۱۰ روز از زمان سررسید سفته، در فرم‌های مخصوص بانکی و یا فرم‌های قضایی مخصوص، اعتراض خود را نسبت به عدم وصول سفته به بدهکار اعلام نماید. مهمترین مزیت این اعتراض که واخواست نامیده می‌شود، استفاده از قرار تامین خواسته بدون خسارت احتمالی است و فرد دارنده سفته می‌تواند با هزینه بسیار اندکی، اموال بدهکار را توقیف نماید. بدون واخواست کردن سفته، پس از ۱۰ روز تبدیل به سند عادی شده و وصول آن بسیار دشوارتّّر حالت عادی خواهد بود.

    مراحل دادخواست مطالبه وجه سفته از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف

    • نکات حقوقی سفته

      • سفته بدون امضا، مهر و یا اثر انگشت فرد صادر کننده هیچ اعتباری نخواهد داشت.
      • در سفته مبلغ باید به صورت حروفی ذکر شده باشد.
      • با توجه به این که سفته از اسناد لازم‌الاجرا محسوب می‌گردد، می‌توان از طریق اجرای ثبت نیز نسبت به توقیف اموال بدهکار اقدام نمود.
      • سفته وصف کیفری ندارد و نمی‌توان شکوائیه سفته بلامحل ثبت نمود. اما در صورتی که فرد بدهکار محکوم به پرداخت گردد و از تادیه وجه خودداری نماید، می‌توان برای وی حکم جلب گرفت.
      • چنانچه در سفته، قید امانی یا ضمانی بودن وجود داشته باشد، فرد خواهان باید تخلف خوانده از شروط فی‌مابین را اثبات نماید.

      در صورتی که سفته واخواست شده باشد، برای افراد ساکن ایران، یکسال و برای افراد مقیم خارج، دو سال مهلت استفاده از تامین خواسته وجود دارد. بنابراین، ظرف مدت ذکر شده باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست مطالبه وجه سفته ثبت شود. کپی کارت ملی و شناسنامه، و کپی مصدق سفته‌ها مهمترین مدارکی است که باید هنگام ثبت دادخواست همراه فرد خواهان باشد. همچنین در صورت واخواست، هم زمان با اصل مبلغ خواسته و خسارت تاخیر باید صدور قرار تامین خواسته را از مرجع قضایی مطالبه نمود. این قسمت مهمترین بخش کار است و پیشنهاد می‌شود حتما از مشاوره حقوقی با وکیل سفته استفاده نمایید.

    • پس از ثبت دادخواست، چنانچه مبلغ خواسته، کمتر از ۲۰ میلیون باشد، به شورای حل اختلاف نزدیک به محل صدور سفته و یا محل اقامت خوانده و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان باشد، به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد.
    • با قبول قرار تامین خواسته می‌توان اموال منقول و غیر منقول دارای سند رسمی از جمله حساب بانکی، خودرو، ملک، سهام شرکت و یا بورس و … را قبل از جلسه دادگاه توقیف نمود.
    • در جلسه دادگاه، چنانچه فرد بدهکار نتواند اسناد پرداخت بدهی خود را ارائه نماید و یا نتواند اثبات کند که سفته به صورت امانی و ضمانی بوده (و دلیلی برای اجرا گذاشتن آن وجود نداشته است)، به پرداخت اصل مبلغ و نیز خسارت تاخیر تادیه، هزینه دادرسی، هزینه وکیل طبق تعرفه و … در حق خواهان محکوم می‌گردد.
    • چنانچه اموالی از فرد بدهکار شناسایی و توقیف شده باشد، بدهی فرد از اموال توقیف شده پرداخت می‌گردد.

    اگر اموالی شناسایی نگردد، بدهکار می‌تواند برای جلوگیری از صدور حکم جلب، تقاضای اعسار نماید. در صورت موافقت با دادخواست اعسار بدهکار، مبلغی از بدهی به صورت نقد و ما بقی به صورت اقساط پرداخت خواهد گردید.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات