logo
logo
مطالبه نفقه طفل توسط مادر

#نفقه_فرزند

✅مطالبه نفقه طفل توسط مادر

مادر می‌تواند نفقه فرزند تحت حضانت خود را مطالبه نماید و ذی‌سمت در طرح این دعوا محسوب می‌شود.

?رای دادگاه بدوی:

در خصوص دعوی ز.خ. به طرفیت ع.ت. به خواسته صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه معوقه از تاریخ ۲/۹/۹۱ تا زمان صدور حکم با احتساب هزینه دادرسی توجها به رونوشت مصدق نکاح‌نامه وجود علقه زوجیت دائم بین طرفین محرز است در مورد خواسته با عنایت به اینکه با واقع شدن نکاح حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد از جمله این حقوق پرداخت نفقه زوجه از سوی زوج است. زوج نیز در جلسه رسیدگی حاضر گردیده و دلیلی بر پرداخت نفقه زوجه یا عدم استحقاق ایشان ارائه نداده است. لذا دادگاه نفقه زوجه را با توجه به نیاز را با توجه به نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زوجه نفقه ایشان هر ماه ۳۰۰۰۰۰۰ ریال تعیین به استناد مواد ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی خوانده مبلغ فوق را از تاریخ ۲/۹/ ۹۱ تا زمان صدور حکم به عنوان اصل خواسته و پرداخت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم می‌نماید. در خصوص نفقه فرزند مشترک به لحاظ اینکه خواهان سمتی در این خصوص ندارد حکم به رد این قسمت از خواسته صادر می‌شود. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی است.

?رای دادگاه تجدیدنظر:

تجدیدنظرخواهی خانم ز.خ. از قسمتی از دادنامه شماره ۵۲۷ مورخه ۲۰/۱۱/۹۲ شعبه محترم سوم دادگاه شهر قدس که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه مشارالیها به طرفیت آقای ع.ت. به خواسته مطالبه نفقه فرزند، تصدیر و خواسته رد گردیده وارد است. زیرا طبق ماده ۶ قانون حمایت خانواده، مادر می‌تواند نفقه فرزند تحت حضانت را بخواهد. بنا به مراتب دادگاه ضمن وارد دانستن اعتراض معترض و اینکه دادنامه معترض‌عنه بر خلاف مبانی حقوقی و مدنی صادر شده با استناد به صدر ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۲۱/ ۱/ ۷۹ در امور مدنی آن را نقض و حکم به محکومیت تجدیدنظرخوانده به پرداخت ماهیانه یک میلیون ریال بابت نفقه فرزند مشترک از ۲۴/۱۰/۹۱ در حق تجدیدنظرخواه صادر و اعلام می‌دارد. رای دادگاه به موجب ماده ۳۶۵ همین قانون قطعی است.

?بیان رای به زبان خودمانی:

متاسفانه عدم مسئولیت‌پذیری کافی هر گروه و یا جمعی را با مشکل مواجه می‌کند. این مشکلات مسلما در بستر خانواده خود را بیشتر نشان می‌دهند. در این پرونده هم پدر خانواده به وظایف پدری و همسری خود به خوبی عمل نکرده است. آقا پویا و ترلان خانم یک فرزند به نام تینا دارند. پویا به دلیل اینکه مشکلات اقتصادی متعددی دارد نتوانسته دو سال نفقه همسر و دخترش را پرداخت کند. بنابراین ترلان راهی جز مراجعه به دادگاه برای مطالبه نفقه خود و دخترش تینا نداشت. دادگاه وقتی به پرونده رسیدگی کرد این‌گونه رای داد که ترلان می‌تواند نفقه خودش را مطالبه نماید ولی نفقه دخترش را نمی‌تواند مطالبه کند، چون صلاحیتی در این مورد ندارد.
ترلان به رای دادگاه بدوی راضی نمی‌شود و از رای صادره تجدیدنظرخواهی می‌کند. دادگاه تجدیدنظر بنابر ماده ۶ قانون حمایت خانواده رای داد که ترلان به عنوان مادر تینا می‌تواند نفقه او را هم از پویا بخواهد زیرا ترلان هم مادر است که از کودک خود مراقبت می‌کند و می‌تواند برای مطالبه نفقه او نیز طرح دعوا کند. دادگاه هم حکم به پرداخت نفقه ماهیانه ترلان به میزان ۳۰۰ هزار تومان و نفقه تینا به میزان ۱۰۰ هزار تومان داد.

در ماده۶ قانون حمایت خانواه نیز آمده است، مادر طفل یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضای ضرورت بر عهده دارد، حق طرح دعوا برای مطالبه نفقه طفل یا محجور را نیز دارد. دراینصورت، دادگاه باید ادعای ضرورت را بررسی کند. از این ماده نیز می‌توان برای طرح شکایت کیفری ترک نفقه طفل هم استفاده کرد و مادری که حضانت طفل را بر عهده دارد به عنوان شاکی جرم ترک انفاق قبول نمود/منبع:سایت مرکز آموزش قوه قضاییه

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات