logo
logo
چرا وکالتنامه های تنظیمی در ایران باید در حضور وکیل امضا شوند؟

✔️ چرا وکالتنامه های تنظیمی در ایران باید در حضور وکیل امضا شوند؟

بر اساس ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی اگر وکالتنامه وکیل دادگستری که سند عادی محسوب می شود در ایران تنظیم شود و موکل نیز در زندان نباشد وکیل می تواند ذیل وکالتنامه تأیید کند که وکالتنامه را موکل شخصاً در حضور او امضا یا مهر کرده یا انگشت زده است. این تأیید از سوی وکیل مستلزم آن است که ابتدا هویت موکل را احراز کرده و سپس در حضور او، موکل وکالتنامه را امضا یا مهر کرده یا انگشت زده باشد.
اگر وکیل در احراز هویت موکل کوتاهی کند یا وکالتنامه را برای اخذ امضا در اختیار ثالث بگذارد و شخص دیگری به جای موکل وکالتنامه را امضا کند در حقیقت وکیل خلاف واقع امضای او را تأیید کرده است و در صورت شکایت و اثبات این که امضای ذیل وکالتنامه امضای موکل نیست وکیل نه تنها ممکن است متهم به جعل و یا دست کم استفاده از سند مجعول شود بلکه مورد تعقیب انتظامی هم قرار گیرد.
مواردی دیده شده که کوتاهی وکیل در این امر مشکلاتی برای او ایجاد کرده است. نباید فراموش کرد که موکل ادعایی ممکن است فوت شده باشد یا خارج از کشور باشد و وکیل از این مطلب خبر نداشته باشد که در این صورت اثبات عدم اصالت امضای او با ارائه گواهی فوت یا استعلام خروج او از کشور دشوار نخواهد بود بنابراین باید از سپردن وکالتنامه به اشخاص ثالث جهت اخذ امضای موکل خودداری کرد.

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات