logo
logo
آیا ترساندن دیگران جرم محسوب میشود ؟

✅آیا ترساندن دیگران جرم است؟

گاهی اوقات ممکن است که بعضی از افراد با انجام اقدامات مختلفی باعث صدمه دیدن دیگران گردند که منجر به قطع عضو، شکستگی، سوختگی و … گردد که تمامی این موارد قابل مشاهده می باشند اما در پاره ای از موارد ممکن است که این آسیب دیدگی و صدمه زدن به دیگران، بدون وجود هیچ گونه امر ملموس و قابل مشاهده ای باشد که حتی منجر به فوت طرف مقابل شود. در این مقاله به بررسی جرم ترساندن دیگران و مجازات آن مطابق با قانون مجازات اسلامی می پردازیم.

در بعضی از موارد افراد ممکن است که عمدا یا سهوا با انجام اقدامات مختلفی از قبیل اعلام دروغین خبر فوت یکی از نزدیکان، ایجاد سر و صداهای مهیب و ترسناک، ترساندن افراد در زمان خواب و … موجب ترسیدن دیگران شده و به همین دلیل با توجه به شدت ترس ایجاد گردیده و شرایط طرف مقابل اعم از اینکه جوان یا مسن یا کودک باشد، باعث ایجاد عارضه ای از قبیل سکته قلبی و … و یا حتی مرگ طرف مقابل گردند. در اینصورت فرد خاطی، مسئول و مقصر شناخته شده و مستوجب کیفر می باشد.

ماده ۵٠١ قانون مجازات اسلامی در این مورد بیان نموده است:

“هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می شود.”

با توجه به ماده فوق الذکر اینگونه استنباط می گردد که فرد مرتکب با انجام این قبیل اقدامات، به دلیل رعب و وحشتی که در طرف مقابل ایجاد نموده و در اثر این رعب و وحشت، فرد دار فانی را وداع گفته و یا آسیب دیده باشد، مقصر محسوب گردیده و محکوم به قصاص یا دیه می شود.

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات