logo
logo
سامانه سجام چیست و توضیحات تکمیلی آن ؟

✅سامانه سجام چیست و توضیحات تکمیلی آن ؟

سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) برای ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم در نظر گرفته شده است تا اقدامات ستاد از طریق این سامانه انجام شود. این ستاد مسبوق به سابقه بوده و با عنوان «ستادهای پیشگیری و حفاظت اجتماعی» سابقا در دادگستری ها از سال ٨٣ فعالیت می کردند، مجددا باز تاسیس شد، ولی با توجه به رویکرد جدید، فعالیتش را از سال ٩۵ شروع کرد و آیین نامه و مسائل اجرایی آن ابلاغ شد.

سامانه سجام توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و در راستای استفاده از ظرفیت عظیم مردم از امر پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی و شرکت دادن آنان در ارسال اخبار مختلف و همچنین بهره مندی از طرح ها، نظرات و پیشنهادات عالمانه آنان راه اندازی شده است استان فارس به عنوان یک استان پایلوت و نیز اولین استان کشوری در این سامانه ورود پیدا کرده است.

به گفته رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس در اواخر اسفند سال گذشته بیش از ۵۰ گزارش مهم از تخلفات زیست محیطی در این سامانه وارد شده است که حسب مورد رسیدگی قضایی و یا رسیدگی توسط دستگاه ذیربط انجام خواهد شد.

هدف کلی در این امر، پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در همه دستگاه ها، سازمان ها و نهادهایی است که به امر قانون موظف به همکاری با تشکیلات قضایی در راستای پیشگیری از وقوع جرم هستند.
یکی از مزیت های این طرح، رویکرد نوین آن در استفاده از فضای مجازی و سهولت دسترسی افراد برای ارسال اخبار و گزارش‌ها و پیگیری آن است.

چندی پیش علی اصغر رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در اولین کارگاه آموزشی مربیان سامانه سجام اظهار کرد: سجام یعنی سیستم جامع اطلاعات مردمی؛ هدف سجام این است که افرادی را به عنوان دیده بان پیشگیری طبق دستور العمل جذب کند. در هر استان چند جرم اولویت دار داریم. ١٠ مورد اولویت دار در عناوین مجرمانه وجود دارد که تقریبا در همه استان‌ها مشترک هستند.

دیده‌بان پیشگیری باید وضعیتی که مشاهده می‌کند را اعلام کند و این اطلاع رسانی از طریق سیستم به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود. تلاش است که در مدت یک ماه پاسخ آن دریافت شود. پیشنهاد این است که در هر روستا یک نفر برای دیده‌بان پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد که این افراد در مجموع تعداد قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و تاثیر گذار خواهند بود.

۲۶ مرداد ماه سال جاری اولین کارگاه آموزشی مربیان سامانه سجام در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد. از ٣١ استان برای شرکت در کارگاه‌ها آموزشی مربیان سامانه سجام دعوت شد، در گروه اول استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، سمنان، تهران، قم، اصفهان، آذربایجان غربی و بوشهر حضور داشتند. در گروه دوم هرمزگان، ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، البرز، قزوین و زنجان و در گروه سوم از استان های فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان دعوت به عمل آمد و در نهایت در گروه چهارم از استان های گیلان، لرستان، مرکزی، گلستان، مازندران، همدان، اردبیل و آذربایجان شرقی در این کارگروه ها حضور داشتند

? برای خواندن مطالب بیشتر به سایت ما سر بزنید

www.arsislaw.com ?

? لبنک عضویت در بزرگترین کانال تخصصی حقوقی در تلگرام

arsislaw@ ?

موضوعات