logo
logo
اختلاف قوای قضاییه و مجریه…

✅اختلاف قوای قضاییه و مجریه سبب عدم تصویب لایحه قانون دائمی ثبت اختراعات‌ شده است

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنکار خبرگزاری خانه ملت درخصوص “قانون ثبت اختراعات‌، طرح‌های صنعتی‌ و علائم تجاری”، گفت: اگرچه قانون ثبت اختراعات سال ۱۳۱۰ تصویب شده است اما سال ۱۳۸۶ نیز قانون جدیدی با هدف اصلاح قانون اولیه به صورت آزمایشی تصویب شد و تاکنون هر ۵ سال یک بار تمدید شده است البته قانون دائمی آن نیز توسط دولت تدوین شده است چراکه مجلس به دلیل داشتن بار مالی این قانون برای دولت، نمی‌تواند در قالب طرح به آن ورود کند.

نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه دائمی شدن “قانون ثبت اختراعات‌، طرح‌های صنعتی‌ و علائم تجاری”، در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی است، افزود: لایحه دائمی قانون ثبت اختراعات‌ چندین سال قبل به مجلس ارسال شده است، ضمن آنکه در قانون جدید مالکیت معنوی و طراحی صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در ایران ثبت اختراع توسط قوه قضایی و در دنیا توسط قوه مجریه و وزارت علوم صورت می‌گیرد، افزود: یکی از دلایل اینکه قانون مذکور هنوز ثبت نشده اختلاف بر سر این موضوع در میان مسئولان دو قوه است و به دلیل این اختلاف لایحه به صحن علنی نیامده است.

خانلری همچنین تمدید نشدن قانون جدید آزمایشی از آبان ماه سال گذشته به معنای بی‌قانونی در این عرصه ندانست چراکه قانون قدیمی همچنان قابل اجرا و بر قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه با وجود نواقص قانون قدیمی اما این قانون در برخی از موارد همچون “ثبت اختراع” برای مخترعین آسانی به همراه داشت، توضیح داد: طبق قانون جدید ثبت اختراع باید “اثباتی” باشد در حالی که در گذشته این مهم صرفا “اعلامی” بود به همین دلیل تعداد ثبت طی سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده البته کیفت آن‌ها بالاتر رفته است.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگرچه مخترعین به واسطه قانون قدیمی امکان ثبت اختراع‌های خود را دارند اما نبود یک قانون دائمی و مجرای تخصصی که بتواند به این مهم رسیدگی کند آسیب‌هایی برای جامعه به دنبال دارد به همین دلیل کمیسیون آموزش و تحقیقات و قضایی مجلس باید با سرعت بیشتری بررسی این مهم را دنبال کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین معتقد است ثبت اختراع‌ها و حمایت از آن‌ها تولید انبوه و خودکفایی را برای کشور به همراه دارد

 

 

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

موضوعات