logo
logo
ارایه لایحه جرم‌زدایی

? قوه قضاییه درصدد ارایه لایحه جرم‌زدایی به مجلس است/بخشنامه رئیس قوه‌قضائیه به قضات برای به‌کارگیری مجازات جایگزین حبس

?محمد کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص جمعیت زندانیان کشور و راهکارهای کاهش جمعیت زندان‌ها، گفت: کاهش جمعیت زندان‌های کشور ارتباطی با افزایش استفاده از پابندهای الکترونیکی ندارد، اما زندان‌ تعلیقی، تعویقی، جزای نقدی و شلاق از مجازات‌های جایگزین حبس می‌تواند باشد، کما اینکه قانون نیز این موارد را مورد توجه قرار داده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: در این قانون اختصاص اعتبارات پیش بینی شده تا قضات بتواند از مجازات جایگزین حبس استفاده کنند، در حقیقت آمار بالای زندانیان دلالت بر کثرت آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی دارد.

?وی با تاکید بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی در کشور، افزود: تامین بودجه برای قوه قضاییه جهت استفاده از مجازات جایگزین حبس تاثیر چندانی نخواهد داشت.

قوه قضاییه درصدد ارایه لایحه جرم‌زدایی به مجلس است

کاظمی در ادامه یادآور شد: قوه قضاییه درصدد ارایه لایحه جرم‌زدایی است، رئیس قوه قضاییه نیز بخشنامه‌ای به قضات ابلاغ و تاکید کردند که تا جایی که ممکن است از مجازات حبس استفاده نکنند، به خصوص در مواردی که می توان مجازات دیگری را صادر کرد.

?این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قوه قضاییه و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این مسئله اتفاق نظر دارند که جمعیت کیفری ما رو به افزایش است لذا برای حفظ شان نظام جمهوری اسلامی قطعا حبس‌زدایی در اولویت قرار دارد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمینه‌های ارتکاب به جرم در جامعه کاهش یابد، گفت: در شرایط فعلی و یا با استفاده از پابندهای الکترونیک جمعیت کیفری کاهش پیدا نخواهد کرد مگر آنکه جرم‌زدایی شود یا زمینه‌های ارتکاب به جرایم بهبود یابد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ حجت الاسلام حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه از زندانی بودن ۲۲۵ هزار نفر در زندان‌های کشور خبر داد و گفت: از نظر تعداد زندانی، هشتم جهان هستیم که این آمار زیبنده کشور نیست.

 

کانال تلگرامی موسسه حقوقی عدل آوران آرسیس:

@arsislaw

 

 

 

موضوعات