logo
logo
ازدواج فرزندخوانده با سرپرست باید ممنوع شود

✅ازدواج فرزندخوانده با سرپرست باید ممنوع شود/ ورود مجمع تشخیص در صورت مخالفت شورای نگهبان با لایحه ممنوعیت

محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت درخصوص لایحه اصلاحی «ممنوعیت ازدواج فرزند خوانده با سرپرست»، گفت: در قانون فعلی فرزندخواندگی ازدواج سرپرست با فرزندخوانده بدون اشکال است اما به لحاظ فرهنگی کار مطلوب و مقبولی نیست به همین جهت دولت به دنبال ارایه لایحه ممنوعیت است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در شرایط فعلی ازدواج سرپرست با فرزندخوانده به لحاظ شرعی امکان‌پذیر است اما این نوع ازدواج از منظر افکار عمومی محکوم است لذا به جهت مصالح جامعه این قانون باید اصلاح شود.

وی افزود: ممنوعیت قانونی و شرعی ازدواج سرپرست با فرزندخوانده احتمالا با مخالفت شورای نگهبان مواجه می شود بنابراین ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص سبب می‌شود تا زودتر به نتیجه رسید.

کاظمی یادآور شد: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست شرایطی برای ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تعریف شده به نوعی که مشخصات فرد را به دادگاه صالحه اعلام کرده و در صورت ازدواج هم سازمان بهزیستی مکلف است گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون بعد از ازدواج سرپرست با فرزند‌خوانده، بهزیستی پس از آن نسبت به واگذاری سرپرستی به صورت مشترک به زوج و یا فک آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این حال این نوع ازدواج که آسیب هایش بیشتر از منافع آن است بهتر است ممنوع شود، از همین رو مجلس همکاری لازم با دولت را خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ محمد نفریه مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از «حذف ازدواج فرزندخوانده با سرپرست» چه در زمان حضانت و چه بعد از آن، از متن قانون خبر داد و گفت: هم اکنون دولت لایحه اصلاحی «ممنوعیت ازدواج فرزند خوانده با سرپرست» را تدوین و به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

 

⚖️ گروه تلگرامی موسسه حقوقی و داوری عدل آوران آرسیس
? @arsislaw

موضوعات